Huawei Ingin Membina Komputer Riba dan Konsol Permainan?

 


Huawei mungkin lebih dikenali sebagai vendor telefon bimbit. Raksasa teknologi ini nampaknya ingin memperluas portfolio dengan melepaskan komputer riba dan konsol permainan.


Khabar angin ini pertama kali dilaporkan oleh Huawei Central dan berasal dari pemberitaan di Weibo. Penjelasan itu mengatakan Huawei sedang mengembangkan konsol permainan pertamanya yang diberi nama MateStation.


Konsol ini diramalkan akan dilancarkan di China pada suku kedua 2021, bersama dengan pelancaran PlayStation 5 dan Xbox Series X di negara ini.


Di samping itu, syarikat yang dibuat oleh Ren Zhengfei ini juga akan memperkaya rangkaian komputer riba dengan komputer riba permainan. Huawei dikatakan telah merancang untuk melancarkan komputer riba permainan ini tahun lalu, tetapi tiba-tiba ditangguhkan.


Pada masa ini, belum diketahui spesifikasi apa yang akan dibawa oleh komputer riba dan konsol permainan. Walaupun khabar angin mengenai jadwal pelancaran untuk konsol permainannya semakin hampir, Huawei juga belum mengeluarkan teaser atau secara resmi menyatakan rancangannya.


Huawei sendiri sudah memiliki rangkaian komputer riba Matebook, jadi masuk akal jika mereka ingin menceburkan diri dalam sektor permainan. Mantan anak syarikatnya, Honor, melancarkan komputer riba permainan pertamanya, Honor Hunter, tahun lalu.


Bagi konsol, pada tahun 2014 Huawei melancarkan konsol permainan berasaskan Android yang disebut Tron Console. Konsol ini dikuasakan oleh Nvidia Tegra 4 dan menjalankan sistem operasi Android 4.2 Jelly Bean.


Tetapi persoalan besar sekarang adalah bagaimana Huawei akan menyediakan komponen untuk peranti permainan. Huawei ketika ini menghadapi masalah untuk mendapatkan cip untuk telefonnya kerana sekatan perdagangan dari pemerintah Amerika Syarikat.


Mungkin mereka akan menggunakan cip HiSilicon yang telah dimodifikasi sendiri untuk memenuhi keperluan permainan yang memerlukan banyak tenaga.