Jeff Bezos Meletak jawatan sebagai CEO Amazon


Jeff Bezos meletak jawatan sebagai CEO Amazon pada suku ketiga tahun ini. Ini adalah pengumuman yang dibuat oleh Amazon 

Pengasas Amazon kemudian akan menduduki kerusi eksekutif dewan syarikat. Sementara itu, penggantinya adalah Andy Jassy, ​​yang sebelumnya mengetuai Amazon Web Services, bahagian perniagaan awan yang berkembang pesat.

Berita mengejutkan ini datang ketika Amazon mengeluarkan hasil kewangan terbarunya. Amazon adalah salah satu syarikat yang berkembang pesat semasa wabak ini. Dalam tiga bulan terakhir tahun 2020, syarikat ini mencatatkan penjualan lebih dari USD 100 bilion untuk pertama kalinya.

"Amazon muncul kerana penemuan," kata Bezos. "Sekiranya anda melakukannya dengan betul, beberapa tahun selepas penemuan yang mengejutkan, perkara baru menjadi normal. Orang menguap. Menguap itu adalah pujian terbesar yang dapat diterima oleh penemu. Apabila anda melihat hasil kewangan kami, apa yang sebenarnya anda lihat adalah kumulatif hasil. penemuan jangka panjang. "

"Sekarang, saya melihat Amazon berada dalam keadaan paling inventif, menjadikannya masa yang paling sesuai untuk peralihan ini."

Bezos telah menjadi CEO Amazon sejak didirikan pada tahun 1995. Dia telah mengawasi pertumbuhannya dari penjual buku dalam talian menjadi gergasi runcit dan logistik global bernilai $ 1.7 trilion.

Terima kasih kepada Amazon, Bezos juga merupakan salah satu orang terkaya di dunia. Jumlah kekayaannya pada masa ini sekitar USD 181.5 bilion atau bersamaan dengan IDR 2,551 trilion

"Perjalanan ini dimulakan sekitar 27 tahun yang lalu. Amazon hanyalah sebuah ide, dan itu tidak memiliki nama," tulis Bezos dalam sepucuk surat kepada pekerjanya. "Soalan yang paling sering saya tanyakan pada masa itu adalah, 'Apa itu internet?' ... Hari ini, kami menggunakan 1.3 juta orang berbakat dan berdedikasi, melayani ratusan juta pelanggan dan perniagaan, dan diiktiraf secara meluas sebagai salah satu syarikat paling berjaya di dunia. "

Bercakap mengenai penggantinya, Jassy sendiri telah bekerja untuk Amazon sejak tahun 1997 dan kini merupakan CEO perniagaan awan syarikat, Amazon Web Services (AWS), pemacu keuntungan terbesarnya. Pada suku terakhir, AWS menyumbang 10% penjualan dan 52% keuntungan syarikat.