Jeff Bezos rebut kembali Takhta Manusia Terkaya di Dunia dari Elon Musk

 


Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Amazon, Jeff Bezos merebut takhta sebagai orang terkaya di dunia yang pernah menduduki Elon Musk.

Menurut Forbes, pada 16 Februari, kekayaan Bezos dilaporkan telah mencapai USD 190.3 billion. Sementara Musk hanya memiliki kekayaan USD 173.4 bilion.


Bill Gates berada di kedudukan keempat dengan kekayaan USD 123.9 bilion. Sementara di tempat kelima diduduki oleh Mark Zuckerberg dengan aset USD 100 bilion. Pemilik Louis Vuitton, Bernard Arnault, berada di tempat ketiga dengan USD 157.9 bilion.


Seperti diketahui, Musk memenangi mahkota orang terkaya di dunia dari Bezos bulan lalu. Musk mengatasi Zuckerberg dalam senarai jutawan Forbes pada September 2020.


Sementara itu, pada bulan Januari, Bezos mengumumkan peletakan jawatannya sebagai CEO Amazon dan menyerahkan kawalan syarikat itu kepada Andy Jassy, ​​yang sebelumnya merupakan ketua Amazon Web Services.


Setelah meletakkan jawatan, Bezos akan kekal sebagai ketua pegawai eksekutif syarikat teknologi itu. Penjualan Amazon melambung tinggi kerana COVID-19, kerana pengguna semakin bergantung pada pembelian dalam talian sambil tinggal di rumah. Untuk suku keempat 2020, penjualan bersih melonjak 44% menjadi USD 125.6 bilion.