Jeff Bezos Tinggalkan Amazon, Ini Adalah CEO Lain Yang Juga Memilih Bersara

 


Jeff Bezos melepaskan jawatannya sebagai CEO Amazon. Dia membuat keputusan ini kerana ingin memberi perhatian pada minat lain yang dia miliki termasuk mengembangkan Blue Origin, sebuah syarikat yang bergerak di sektor angkasa.

Selain orang terkaya yang memegang takhta di dunia, ada juga CEO lain dari dunia teknologi yang mengejutkan orang ramai dengan memutuskan untuk mengundurkan diri dari jawatan tertinggi di syarikat itu. Siapakah mereka?


1. Jeff Bezos (Amazon)

Mari mulakan dengan Jeff Bezos. Pengasas Amazon, Jeff Bezos diumumkan akan mengundurkan diri pada suku ketiga tahun ini. Selanjutnya, dia akan menduduki kerusi eksekutif lembaga syarikat. Sementara itu, Andy Jassy telah melantik penggantinya, yang sebelumnya mengetuai Amazon Web Services, sebuah bahagian perniagaan awan yang berkembang pesat.

2. Larry Page (Alphabet)

Tepat pada hari Selasa (3/12/2019) waktu tempatan, Larry Page memutuskan untuk melepaskan jawatannya sebagai CEO Alphabet dan digantikan oleh Sundari Pichai. Pada masa yang sama, Presiden Alphabet ketika itu, Sergey Brin, juga mengundurkan diri.


3.Devin Wenig (eBay)

Juga pada tahun 2019, Devin Wenig meninggalkan jawatannya sebagai CEO eBay. Peletakan jawatannya diumumkan pada September 2020.


4. Chris Beard (Mozilla)

Chris Beard mengundurkan diri setelah lima tahun sebagai CEO Mozilla. Dia menulis berita itu di laman blog rasmi Mozilla dan mengatakan bahawa dia bangga telah menjadi sebahagian daripada Mozilla selama 15 tahun.


5. Bill Gates (Microsoft)

Bill Gates telah lama mengundurkan diri dari jawatannya sebagai CEO Microsoft sejak tahun 2008. Namun, pada tahun 2020, Gates sekali lagi memutuskan hubungannya dengan Microsoft setelah memutuskan untuk meninggalkan dewan pengarah kerana dia ingin menumpukan perhatian untuk bergerak dalam kegiatan kemanusiaan. Walaupun begitu, dia tetap menjadi penasihat teknologi untuk CEO Microsoft, Setya Nadella.


6. Jack Ma (Kumpulan Alibaba)

Pengasas syarikat teknologi Alibaba, Jack Ma mengundurkan diri dari jawatannya sebagai ketua eksekutif pada bulan September 2019. Dia adalah pengasas bersama Alibaba yang menjadikannya orang terkaya di China.