Kes Jack Ma, Hantu Masa Depan Alibaba


Walaupun Jack Ma telah kembali ke khalayak ramai, ada beberapa orang yang tidak berpuas hati dengan nasibnya, begitu juga syarikat yang dibesarkannya, terutama Alibaba. Beberapa pelabur juga meragui masa depan Alibaba di tengah-tengah kes yang menimpa pengasasnya.


Jack Ma menghilang 3 bulan sejak mengkritik sistem kewangan China yang ketinggalan zaman. Alibaba kemudian disiasat atas dakwaan monopoli. Walaupun prestasi kewangan Alibaba masih bersinar, masalah dengan kerajaan China dikatakan mempengaruhi pertumbuhan syarikat.



Pelabur hari ini melihat Alibaba dengan lebih berhati-hati setelah sebelumnya tertarik dengan kisah pertumbuhannya dan profil global pengasasnya..


Pengeseran semasa adalah kenyataan baru bagi para pelabur yang mungkin tidak mempertimbangkan bagaimana pertumbuhan syarikat sebagai gergasi teknologi dapat mengancam status quo.


Contohnya, jika nanti Alibaba berpecah atau peraturannya sangat ketat, itu pasti boleh memberi kesan besar kepada syarikat. Namun, diprediksi bahawa pada waktunya, masalah Alibaba dan Jack Ma dengan pemerintah China akan mengalami ketegangan.


Terdapat juga penganalisis yang berpendapat bahawa Alibaba akan baik-baik saja dan apa yang berlaku sekarang hanyalah riak. Alibaba adalah contoh utama kemampuan teknologi China dan kami tidak mengharapkan pemerintah merosakkan perniagaan mereka secara kekal.


Jika kita melihat ke sisi lain, kami pikir pasar akan kembali fokus pada Alibaba dan platformnya sebagai bagian penting dari kehidupan seharian pengguna di China.