Kes Pembunuhan Diselesaikan dengan merujuk kepada Data Apple Health

 


Aplikasi Apple Health sebenarnya berfungsi untuk merakam data kesihatan penggunanya. Tetapi dalam kes ini, data dapat mendedahkan kes pembunuhan.

Kes ini berlaku pada tahun 2018, di mana seorang wanita bernama Kat West ditemui mati di rumahnya dengan lebam di kepalanya. Menurut Jeff West, suaminya, kematian isterinya berlaku akibat terjatuh akibat mabuk ketika suami sedang tidur.


Namun, dalam siasatan lanjut, pasukan penyiasat mendapati bahawa Jeff berbohong. Pada mulanya dia mengatakan bahawa antara pukul 10:30 malam dan 5:15 malam dia sedang tidur, tetapi aplikasi Kesihatan di iPhone-nya menyatakan sebaliknya.



Dalam aplikasi itu, diperhatikan bahawa Jeff berjalan 18 langkah antara 11:03 PM dan 11:30 PM. Sementara itu, data Kesihatan iPhone Kat menyatakan bahawa dia tidak lagi bergerak setelah jam 10:54 malam. Ini bertentangan dengan pernyataan Jeff, yang juga pakar forensik, yang menyatakan bahawa dia sedang tidur pada waktu itu.


Cap jari Jeff dijumpai pada botol yang digunakan untuk memukul kepala isterinya. Penyiasat percaya bahawa Jeff membunuh isterinya setelah mereka bertengkar, dan Jeff mengatur tempat kejadian untuk menjadikan dirinya kelihatan tidak bersalah.


Berkat data dari aplikasi Apple Health, Jeff dijatuhi hukuman 16 tahun penjara, yang telah dia layani selama tiga tahun.


Terdapat banyak kisah unik yang melibatkan peranti mudah alih, sama ada telefon bimbit atau jam pintar sahaja. Sebelumnya ada juga kisah Heather Henderson dari Pomona, Kansas yang menerima pemberitahuan dari Apple Watchnya, yang mengatakan bahawa degupan jantungnya melebihi 120 per minit.


Keesokan harinya, Henderson dibawa ke klinik kecemasan sebagai langkah berjaga-jaga, yang mengakibatkan diagnosis hipertiroidisme. Berkat itu, nyawanya diselamatkan.