Kontroler Xbox Masih Menggunakan Bateri AA, Adakah Ini Sebabnya?

 


Microsoft mempunyai pendekatan unik untuk Xbox, kerana mereka masih menggunakan bateri AA untuk pengendali mereka. Malah untuk Xbox Series X terbaru.


Sebenarnya, Sony telah menggunakan bateri yang boleh dicas semula untuk DualShock, dan juga untuk DualSense yang digunakan di PlayStation 5 (PS5). Apa yang membuatkan Microsoft setia dengan bateri AA ini?


Sebab untuk memilih bateri AA mungkin terungkap dari kenyataan pengarah pemasaran UK Duracell, Luke Anderson. Dia mengatakan Microsoft selalu mempunyai perjanjian dengan Duracell.



"Ini adalah perjanjian berterusan antara Duracell dan Microsoft, di mana (Duracell) akan terus membekalkan produk bateri untuk konsol Xbox dan juga bateri pengawal," katanya dalam wawancara.



Perjanjian antara Duracell dan Microsoft, menurut Anderson, telah berlangsung cukup lama, dan sepertinya tidak akan berakhir.


Dan memang, sehingga kini pakej penjualan Xbox dilaporkan selalu dilengkapi dengan bateri AA buatan Duracell, dan Duracell juga sering mengiklankan baterinya dengan memasukkan pengawal Xbox.


Namun, pernyataan Anderson kemudiannya ditolak oleh jurucakap Microsoft, yang mengatakan bahawa mereka sengaja memilih bateri AA untuk pengawal Xbox supaya pengguna dapat mengganti bateri dengan mudah, bukan kerana mereka terlibat dalam perjanjian tertentu.


"Kami dengan sengaja memberikan pilihan bagi pengguna dalam memilih penyelesaian bateri untuk Xbox Wireless Controller. Ini termasuk menggunakan bateri AA dari pelbagai jenama, Xbox Rechargeable Battery, penyelesaian pengecasan dari rakan kongsi, atau kabel USB-C, yang dapat memberi kuasa pada pengawal ketika dipasang ke konsol atau PC, "kata jurucakap Microsoft.


Namun, jurucakap Microsoft tidak menolak atau mengesahkan sama ada Microsoft mempunyai perjanjian dengan Duracell.