Kurangan PS5 dipasaran, Sony Mendedahkan Sebabnya

 


Konsol permainan PlayStation 5 atau PS5 laris di mana-mana sehingga banyak pemain tidak mendapatkannya. Sony sebagai pembuatnya dianggap dapat menyediakan lebih banyak stok PS5 sehingga tidak ada kekurangan yang mengecewakan para pemain. Apa jawapan mereka?


Dalam laporan kewangan terbarunya, syarikat Jepun mendedahkan bahawa PS5 telah terjual 4.5 juta unit sejak penjualannya, setara dengan penjualan PS4 dalam tempoh yang sama. Namun, tentu jumlah itu lebih banyak jika stok PS5 banyak.


Sony mengatakan terdapat kesukaran untuk mendapatkan cip PS5 dan masalahnya belum dapat diselesaikan setakat ini. Oleh itu, akibatnya dalam masa terdekat, nampaknya kelangkaan PS5 masih akan berlaku dan pengguna mesti tetap sabar.



"Sulit bagi kita untuk meningkatkan pengeluaran PS5 kerana kekurangan semikonduktor dan komponen lain," kata Ketua Pegawai Kewangan Sony, Hiroki Totoki.


Sebaliknya, Sony juga mengesahkan bahawa mereka benar-benar menjual PS5 lebih murah daripada kos pembuatan, malah menjual dengan kerugian. Mereka sepertinya bergantung pada penjualan perangkat lunak yang pada waktu pandemi ini, terjadi peningkatan besar.


Antara Oktober dan Disember tahun lalu, Sony menjual 103.7 juta permainan. Angka ini adalah peningkatan pesat dari jumlah 83.3 juta pada tempoh tahun sebelumnya.


PS5 hadir dalam dua model, yakni PS5 Edisi Digital  dan versi PS5 Blue Ray. Tetapi dilaporkan, stoknya sukar dijumpai buat masa ini.