Larangan visa India untuk China menyusahkan pembangun iPhone

 


Ketegangan geopolitik antara India dan China mulai merugikan sejumlah syarikat teknologi besar dari Taiwan, termasuk pembangun iPhone dan pembekal Apple.


Ia juga mula menghambat program insentif India untuk pembuatan elektronik.  India lambat mengeluarkan visa untuk jurutera China.


Sebenarnya, mereka diperlukan untuk menolong syarikat Taiwan mendirikan kilang di India. Negara Bollywood juga mendorong syarikat untuk memilih pilihan yang lebih sukar untuk mendapatkan izin kerja di negara mereka.


Beberapa penganalisis mengatakan pertikaian itu dapat menunda rancangan Perdana Menteri Narendra Modi untuk meningkatkan kapasiti pembuatan India dan mencegah pelabur asing yang ingin melabur USD 30 bilion dalam enam bulan ke depan hingga September. Syarikat-syarikat ini memang mensasarkan India untuk mempelbagaikan rantaian bekalan mereka.


Sebelumnya, Modi telah menyekat ratusan aplikasi buatan China dan memperlambat persetujuan untuk pelaburan China setelah berlaku korban di sepanjang perbatasan yang dipertikaikan di Himalaya. Kejadian ini mengorbankan sekurang-kurangnya 20 orang India dan sejumlah tentera China.


Tahun lalu, pembuat iPhone Foxconn Technology Group, Pegatron Corp dan Wistron Corp berjanji $ 1.5 bilion untuk mendirikan kilang telefon bimbit di India setelah pemerintah Modi menawarkan insentif yang direka khas untuk menghasilkan produk tempatan untuk eksport global. Langkah itu juga dijangka dibatalkan kerana ketegangan antara India dan China.

Larangan visa India untuk China menyusahkan pembangun iPhone Larangan visa India untuk China menyusahkan pembangun iPhone Reviewed by thecekodok on 3:40:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.