Marie Thomas, Doktor Wanita Pertama di Indonesia yang Menjadi Google Doodle


Pengguna yang mengakses Google hari ini, Rabu (17/2/2021) disambut dengan sesuatu yang berbeza. Logo Google biasanya diganti dengan ilustrasi coretan yang menunjukkan doktor wanita memegang bayi.


Wanita itu adalah Marie Thomas, salah seorang doktor wanita pertama di Indonesia. Dia dilahirkan pada 17 Januari 1896 di Likupang, Sulawesi Utara, jadi hari ini adalah hari ulang tahun kelahirannya yang ke-125.


Pada masa kecilnya, Marie Thomas banyak bergerak, sebelum akhirnya lulus dari sekolah Eropah di Manado. Ketika itulah salah seorang ahli farmasi wanita dari Holland, Charlotte Jacobs, membantunya mendapatkan biasiswa.


Pada tahun 1912, Marie Thomas dimasukkan ke Sekolah Perubatan Hindia Belanda (STOVIA). Sebelum Marie menyertai STOVIA, institusi ini hanya menerima pelajar lelaki.


10 tahun kemudian, Marie Thomas lulus dan memperoleh gelar doktor. Dia kemudian melakar sejarah sebagai doktor wanita pertama di Indonesia yang menjadi pakar dalam bidang ginekologi dan obstetrik.


Pencapaian ini ternyata memberi kesan global, bahkan media Belanda melaporkan mengenai kelulusan Marie Thomas. Setelah menamatkan pengajian pada tahun 1922, Marie Thomas bekerja di Ziekenhuis Burger Center di Batavia, yang kini menjadi Rumah Sakit Cipto Mangunkusumo (RSCM) di Jakarta.


Marie Thomas kemudian berkahwin dan berpindah ke Padang, Sumatera Barat. Dia meneruskan kerjayanya sebagai doktor dan menjadi salah satu doktor pertama yang memperkenalkan kaedah kontrasepsi baru seperti IUD kepada wanita di seluruh Indonesia.


Marie Thomas juga dikenali sebagai tokoh yang pemurah dan sering menjaga orang yang memerlukan tanpa sebarang kos. Kecintaannya terhadap kesihatan menjadi semakin jelas setelah dia mendirikan sekolah kebidanan pertama di Sumatera, dan hanya yang kedua di Indonesia pada waktu itu.


Menariknya, Google Doodle Marie Thomas bukan sahaja dapat dilihat oleh pengguna di Indonesia tetapi juga di Sweden. Selamat ulang tahun kepada Marie Thomas, saya harap anda masih dapat memberi inspirasi kepada generasi baru wanita Indonesia.

Marie Thomas, Doktor Wanita Pertama di Indonesia yang Menjadi Google Doodle Marie Thomas, Doktor Wanita Pertama di Indonesia yang Menjadi Google Doodle Reviewed by thecekodok on 2:25:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.