Mark Zuckerberg mahu Facebook 'menyerang' Apple

 


Perseteruan antara Facebook dan Apple terus meningkat sejak kebelakangan ini. Sebenarnya, berdasarkan laporan Wall Street Journal, Ketua Pegawai Eksekutif Facebook Mark Zuckerberg pernah bermaksud untuk 'menyakiti' Apple.


Komen Zuckerberg dibuat setelah wawancara yang dilakukan oleh CEO Apple Tim Cook pada tahun 2018. Ketika ditanya mengenai skandal Cambridge Analytica yang melanda Facebook, Cook mengatakan Apple tidak akan mengalami kejadian serupa kerana sudah memiliki peraturan mengenai privasi dan data pengguna.


Zuckerberg kemudian membalas, memanggil komen Cook yang mengelirukan dan tidak sesuai dengan kenyataan. Tetapi secara peribadi, WSJ mendedahkan bahawa Zuckerberg meminta pasukannya di Facebook untuk menyakiti Apple.



Hubungan antara Facebook dan Apple baru-baru ini bertambah buruk kerana Apple melaksanakan dasar privasi terbaru di iOS 14. Dasar ini akan menyukarkan aplikasi seperti Facebook untuk melacak pengguna untuk menargetkan iklan tertentu untuk mereka.


Facebook berpendapat bahawa kebijakan baru itu akan merugikan perniagaan kecil yang bergantung pada iklan yang diperibadikan untuk menarik pelanggan baru. Selain itu, pendapatan dari perniagaan iklan Facebook juga akan terancam.


Pada bulan Disember 2020, Facebook menyiarkan iklan halaman penuh di beberapa media yang menyerang dasar privasi baru Apple. Syarikat yang berpusat di Menlo Park, California juga dilaporkan akan melancarkan tuntutan antimonopoli terhadap Apple.


Walaupun perseteruan antara keduanya semakin meningkat, jurucakap Facebook Dani Lever menafikan bahawa serangan Facebook terhadap Apple adalah peribadi. Dia mengatakan bahawa Facebook hanya berusaha untuk mempertahankan perniagaan kecil dan pemaju yang terganggu oleh dasar baru Apple.


"Ini bukan mengenai dua syarikat. Ini mengenai masa depan internet percuma," kata Lever kepada WSJ.


"Apple mendakwa ini mengenai privasi, tetapi ini mengenai keuntungan, dan kami bergabung dengan pihak lain untuk menunjukkan keutamaan diri dan tingkah laku anti persaingan mereka," lanjutnya.


WSJ menyatakan bahawa hubungan antara Facebook dan Apple tidak selalu menjadi kritikan dan serangan. Bahkan pada tahun 2014, Cook telah menyebut Facebook sebagai rakan untuk melawan ancaman persaingan dari Android.


Sekarang, ketegangan antara Facebook dan Apple sangat kuat sehingga penasihat yang bekerja untuk kedua-duanya, termasuk firma undang-undang dan pelobi, semakin bimbang bahawa mereka tidak dapat bekerja untuk kedua-duanya.