Mark Zuckerberg Mahu Pejabat digantikan dengan Maya Menggunakan VR


Ketua Pegawai Eksekutif Facebook Mark Zuckerberg mahu aktiviti pejabat dan perjalanan ke tempat kerja digantikan dengan telecommuting menggunakan peranti realiti maya (VR) dan augmented reality (AR). Seperti apa?


Idea ini disampaikan oleh Zuckerberg ketika memberi nasihat mengenai rancangan bual bicara di salah satu sesi Clubhouse. Zuck berkata, teknologi VR akan membuka banyak peluang dan pengalaman baru.


"Salah satu perkara yang akan dibuka VR adalah kemampuan untuk tinggal di mana sahaja yang anda mahukan dan berada di tempat lain, dan benar-benar merasa seperti berada di sana," kata Zuck seperti dikutip oleh The International Business Times.


"Ini akan membuka banyak peluang ekonomi kerana orang akan dapat tinggal di tempat yang mereka mahukan dan semakin banyak pekerjaan di tempat yang mereka mahukan, semacam pengalaman teleporting," lanjutnya.


Zuck menambah bahawa dia cukup optimis mengenai kesan teknologi ini pada iklim, terutama kerana ia menyumbang untuk mengurangkan jumlah perjalanan yang harus dilakukan orang.


"Saya rasa kemajuan dalam kereta elektrik dalam mengurangkan pelepasan sangat baik dan mengasyikkan, tetapi saya memberitahu pasukan saya bahawa lebih mudah untuk memindahkan bit atom semacam itu, jadi kita harus melakukan teleport, bukan memandu," jelasnya.


Zuckerberg mencadangkan gabungan teknologi VR dan AR dapat digunakan untuk mencapai impian teleportasi. Zuck berkata kemajuan berterusan pengembangan VR dan AR di makmalnya akan merevolusikan masa depan perjalanan dengan bantuan kedua teknologi.


"Semua sistem grafik dan visual terasa seperti anda tenggelam dalam masa dan ruang masa nyata. Terdapat sebilangan besar teknologi yang perlu dilakukan untuk menjadikannya realistik seperti yang anda mahukan dalam VR," dia menyimpulkan.