Meletak jawatan Menjadi Ketua Pegawai Eksekutif Amazon, Jeff Bezos Mendedahkan Rancangan Masa Depan

 


Jeff Bezos telah memutuskan untuk mengundurkan diri dari jawatan CEO Amazon, syarikat gergasi kedai dalam talian yang dibesarkannya. Orang terkaya di dunia juga mendedahkan rancangannya selepas ini.

Dalam mesejnya kepada pekerja Amazon, Bezos menekankan bahawa dia tidak dapat benar-benar terpisah dari Amazon, walaupun tentu saja dia tidak akan terlibat secara intens seperti ketika dia menjadi CEO. Dia akan memegang jawatan sebagai Pengerusi Eksekutif.


"Dalam peranan Ketua Eksekutif, saya berhasrat untuk memusatkan tenaga dan perhatian saya pada produk baru dan inisiatif awal," katanya tanpa mengulas lanjut.

Aktiviti lain setelah melepaskan jawatan Ketua Pegawai Eksekutif Amazon ialah memberi tumpuan lebih kepada yayasan amalnya, Day 1 Fund. Institusi dermawan ini ditubuhkan pada bulan September 2018 untuk memberi bantuan kepada organisasi bukan keuntungan yang membantu mereka yang memerlukan, termasuk gelandangan.


Selain itu, dikutip dari Reuters pada hari Rabu (2/2/2021) Jeff Bezos juga akan sibuk dengan syarikat angkasa lepas Blue Origin, yang tujuan utamanya adalah untuk membolehkan orang biasa melakukan perjalanan ke angkasa dengan menggunakan roket ulang-alik. Uji coba pesawat mereka memberangsangkan setakat ini.


Aktiviti lain adalah menguruskan pembiayaan untuk Bezos Earth Fund. Tahun lalu melalui inisiatif ini, Bezos berjanji untuk mengeluarkan 10 bilion dolar AS untuk membantu para saintis, aktivis dan organisasi nirlaba yang bekerja pada perlindungan alam sekitar untuk mengatasi perubahan iklim.


Satu perkara lagi, Bezos akan lebih gigih dalam mengendalikan akhbar Washington Post, yang diperolehnya pada tahun 2013. Sejak pembelian Bezos, media ini telah berjaya berkembang di internet.


"Sebagai Ketua Eksekutif, saya akan terus terlibat dalam inisiatif Amazon yang penting tetapi juga mempunyai masa dan tenaga yang saya perlukan untuk menumpukan perhatian pada Dana Hari 1, Dana Bumi Bezos, Blue Origin, The Washington Post, dan minat saya yang lain," kata Bezos .


"Saya tidak pernah mempunyai lebih banyak tenaga, dan ini bukan mengenai persaraan. Saya benar-benar gembira dengan kesan yang saya rasa organisasi dapat," tambah Jeff Bezos.