Mengapa WhatsApp Memerlukan Pengguna untuk Menerima Pembaharuan Dasar Privasi?


 WhatsApp akan melancarkan dasar privasinya mulai 15 Mei 2021. Dikatakan, untuk terus menggunakan perkhidmatan WhatsApp pengguna harus setuju dengan kebijakan privasi.


WhatsApp sendiri memastikan bahawa tidak ada yang berubah setelah dasar privasi baru dilancarkan.


Perbualan peribadi pengguna dengan rakan, keluarga dan perniagaan kecil tetap dilindungi oleh penyulitan hujung-ke-hujung. Dengan cara itu tidak ada orang lain yang dapat mengakses kandungan perbualan selain dari pengirim dan penerima mesej.


Satu-satunya perkara yang berubah adalah ketika pengguna memutuskan untuk berbual dengan perniagaan besar menggunakan Facebook dan perkhidmatan hosting pihak ketiga. WhatsApp berpendapat perbualan itu tidak dilengkapi dengan enkripsi dari hujung ke hujung.


Walaupun tidak semua pengguna WhatsApp berinteraksi dengan perniagaan, mengapa syarikat mengharuskan semua pengguna untuk menyetujui perubahan dasar privasi?


Pengarah Komunikasi WhatsApp APAC, Sravanthi Dev, menyebutkan alasannya. Menurutnya, berdasarkan data syarikat, saat ini ada lebih dari 175 juta pengguna di seluruh dunia yang berinteraksi dengan akaun perniagaan WhatsApp setiap hari. Jumlah ini dijangka meningkat.


"Terdapat banyak pengguna yang ingin berinteraksi dengan perniagaan WhatsApp. Kami membina WhatsApp mengikut kehendak pengguna di mana, lebih daripada 80 peratus pengguna yang kami kaji ingin bercakap dengan perniagaan WhatsApp," katanya.


Atas sebab ini, menurut Sravanthi, WhatsApp memberikan pilihan kepada pengguna, kerana setiap pengguna mempunyai keinginan. Ingin bercakap dengan perniagaan, tidak mahu berinteraksi dengan perniagaan, dan tidak tahu sama ada mereka mahu berinteraksi dengan perniagaan atau tidak.


WhatsApp untuk perniagaan juga mempunyai skala yang berbeza. Perniagaan WhatsApp untuk perniagaan kecil atau API Perniagaan WhatsApp untuk perniagaan berskala besar, seperti yang digunakan oleh Indosat Ooredoo dan Singapore Airlines.


Melihat trend semakin banyak menyertai perniagaan WhatsApp, WhatsApp sedang meningkatkan produk untuk Perniagaan WhatsApp.


"Apabila pengguna bersetuju dengan dasar privasi, pengguna tidak harus berinteraksi dengan perniagaan. Pengguna masih mempunyai pilihan untuk berbicara dengan perniagaan atau tidak," kata Sravanthi.


Katanya, WhatsApp sentiasa mengembangkan perkhidmatan dengan mempertimbangkan pandangan pelbagai pihak.


"Kami memberikan pilihan kepada pengguna WhatsApp, sekarang mereka mungkin tidak ingin berbicara dengan perniagaan, tetapi misalnya, 6 bulan dari sekarang mereka mungkin ingin," katanya.


"Penting untuk diperhatikan, kami tidak memaksa orang untuk melakukan apa yang tidak ingin mereka lakukan. (Walaupun menyetujui dasar privasi) anda masih dapat menggunakan WhatsApp seperti sebelumnya (tidak perlu berinteraksi dengan perniagaan WhatsApp)," kata.



Sravanthi berkata, WhatsApp berupaya memberikan pilihan kepada 2 bilion penggunanya untuk menentukan sendiri bagaimana mereka akan menggunakan WhatsApp untuk berinteraksi.


Sreavanthi juga mengatakan, WhatsApp pada akhirnya terus melancarkan kemas kini dasar privasi dengan alasan keterbukaan kepada pengguna mengenai bagaimana perniagaan mengumpulkan data pengguna.


Menurutnya, WhatsApp tidak bersifat paksaan, tetapi memberikan ketelusan bagaimana WhatsApp berfungsi.


Kedua, kata Sravanti, WhatsApp ingin memastikan memberikan pilihan untuk pengguna bercakap dengan ahli perniagaan atau tidak.


Ketiga, WhatsApp ingin memastikan bahawa pengguna mempunyai kawalan penuh terhadap apa yang ingin mereka lakukan dengan WhatsApp. Sama ada anda mahu bercakap dengan perniagaan atau tidak, semuanya bergantung kepada pengguna.


"Untuk beberapa waktu, banyak perniagaan telah menggunakan WhatsApp untuk berinteraksi dengan pelanggan mereka. Oleh itu, WhatsApp telah berkembang mengikut keperluan pengguna," katanya.

Mengapa WhatsApp Memerlukan Pengguna untuk Menerima Pembaharuan Dasar Privasi? Mengapa WhatsApp Memerlukan Pengguna untuk Menerima Pembaharuan Dasar Privasi? Reviewed by thecekodok on 5:36:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.