Menonton dan Suka Video di TikTok Bolehkah Anda Menjana Wang? Hati-hati dengan Penipuan

 


Sebagai media sosial (medsos), TikTok menyediakan hiburannya sendiri. Namun, ketahuilah bahawa laman web TikTok e Cash disyaki menawarkan pelaburan palsu.

TikTok e Cash mengajak penggunanya melakukan tugas, dari mengikuti akaun, suka, dan menonton video TikTok. Kemudian hasil tugas disaring untuk mendapatkan keuntungan dalam bentuk baki yang dapat ditunaikan ke dalam akaun bank pengguna.


Tugas yang diberikan oleh TikTok e Cash kelihatan senang menjana wang. Namun, bukannya mendapat rezeki, pengguna berpotensi menjadi kurang bernasib baik.

TikTok Memberi Amaran kepada Pengguna sebelum Berkongsi Kandungan

Kewujudan TikTok Cash telah mula merebak ke seluruh pengguna internet . TikTok Cash disyaki melaksanakan skim ponzi yang dijalankan oleh perkhidmatan serupa seperti Vtube dan Like App.


Vtube sendiri telah dilarang. Vtube juga menjanjikan pendapatan  yang lumayan setiap bulan. Anda melakukannya dengan hanya menonton beberapa minit tayangan iklan video setiap hari.


Mengenai masalah ini, TikTok dengan tegas menyatakan bahawa syarikat itu tidak berkerjasama dengan TikTok e Cash, yang bermaksud bahawa namanya diturunkan.


"Baru-baru ini, kami mengetahui bahawa ada laman web yang menggunakan nama TikTok dan meminta wang dari pengguna. Laman web ini, rakan kongsi dan aktiviti sama sekali tidak berkerjasama dengan TikTok," kata TikTok di akaun Instagram mereka.


TikTok juga berharap agar pengguna internet berhati-hati dengan 'janji kemewahan' yang ditawarkan.


"Kami tidak akan dan tidak akan meminta wang daripada anda. Kami mohon berhati-hati dengan laman web ini," kata TikTok.


Aplikasi Vtube yang dikembangkan oleh PT Future View Tech adalah entiti pelaburan haram. Vtube juga merekrut pengguna dengan cara yang serupa dengan Tiktok e Cash.