Mode Kanak-kanak di Microsoft Edge Memasuki Fasa Percubaan

 


Kids Mode di Microsoft Edge sedang memasuki fasa ujian. Ciri ini diharapkan dapat membantu ibu bapa melindungi anak-anak mereka ketika melayari di dunia maya.


Percubaan Kids Mode kini tersedia untuk penguji Edge Insiders di saluran Dev dan Canary. Ciri baru ini boleh didapati di profil Microsoft Edge.


Menariknya, pengguna tidak perlu membuat akaun anak khas untuk mengaktifkan fitur tersebut, seperti yang terdapat di sejumlah perkhidmatan lain.


Teknologi di sebalik Kids Mode, antara lain, bergantung pada Bing SafeSearch dengan langkah berjaga-jaga yang ketat. Microsoft merancang untuk terus meningkatkan Mode Anak dengan menambahkan lebih banyak ciri.


Pengguna dapat membuat daftar laman web yang dapat diakses dari Microsoft Edge. Sudah tentu, senarai itu boleh ditambah atau dikurangkan kemudian.


Kemudian untuk mematikan mod ini, pengguna mesti memasukkan kata laluan khas.



Sebelumnya, dilaporkan bahawa Microsoft akan menghapus versi lama penyemak imbas Edge (Edge Legacy) dari komputer Windows yang belum menggunakan platform Chromium.


Dasar ini akan dilaksanakan mulai 13 April 2021 seiring dengan kemas kini keselamatan yang dilancarkan.


Oleh itu, apabila pengguna mengemas kini patch keselamatan, secara automatik ia akan menghapus versi lama Edge serta memasang Edge berasaskan Chromium.


"Untuk menggantikan aplikasi lama ini, kami mengumumkan bahawa Microsoft Edge baru akan tersedia sebagai sebahagian daripada kemas kini keselamatan bulanan kumulatif untuk Windows 10 - juga dikenali sebagai Kemas kini Selasa (B) - pada 13 April 2021," kata Microsoft, memetik oleh Ubergizmo, Isnin (8/2/2021).



"Ketika Anda menerapkan pembaruan ini ke komputer, aplikasi desktop Microsoft Edge yang tidak didukung akan dihapus dan versi baru Microsoft Edge akan dipasang," kata Microsoft.


Walau bagaimanapun, jika pengguna telah memasang versi baru penyemak imbas Edge, kemungkinan kemas kini ini tidak akan mempengaruhi pengguna terlalu banyak.


Gantikan Edge Legacy dengan Versi Chromium


Pada awal bulan Jun 2020, Microsoft mengumumkan bahawa ia akan mula menggantikan penyemak imbas Edge Legacy pada Windows 10 dengan versi Edge yang berasaskan Chromium. Untuk itu, versi Chorium Edge akan disertakan secara langsung menerusi keluaran Windows Update yang terbaru.


Dengan kata lain, penggunaan Edge Legacy yang masih berdasarkan EdgeHTML akan mula ditinggalkan oleh Microsoft. Dan, semua pengguna Windows kini akan disokong dengan versi Chromium Edge.


Untuk makluman, versi Chromium Edge sebenarnya sudah tersedia sejak awal tahun ini. Tetapi Microsoft tetap memberikannya sebagai pilihan, jadi pengguna yang ingin menggunakannya perlu memuat turunnya secara manual terlebih dahulu.