Modem 5G Baru Qualcomm Berkelajuan Hingga 10 Gbps


 Qualcomm mengeluarkan modem 5G baru yang disebut Snapdragon X65 5G Modem-RF System, yang dapat mencapai kecepatan hingga 10Gbps.


Modem ini didakwa sebagai modem 5G pertama di dunia dengan kelajuan hingga 10 Gigabit dan modem pertama yang menyokong standard 3GPP Release 16. Walaupun begitu, setakat ini tidak ada rangkaian 5G yang dapat memaksimumkan kelajuan modem ini.


Snapdragon X65 mempunyai seni bina yang dapat diperbaharui, yang menjadikan modem ini menjadi bukti masa depan, melalui kemas kini perisiannya. Ini bermakna jangka hayat modem akan lebih lama kerana kemampuannya dapat terus ditambah.



Tidak hanya itu, Snapdragon X65 juga merupakan modem pertama yang memiliki kemampuan untuk mengoptimumkan antena dengan kecerdasan buatan (AI). Penyelesaian ini menggunakan model AI yang dilatih untuk mengesan kedudukan tangan pengguna.


Terdapat juga antena baru yang disebut Qualcomm 545 mmWave, yang merupakan antena mmWave generasi ke-4. Antena ini berukuran sama dengan generasi ke-3 tetapi dijanjikan mempunyai daya penghantaran yang lebih besar dan menyokong frekuensi mmWave global sepenuhnya.


Oleh itu, modem dapat menyesuaikan kekuatan antena dari data tersebut dalam masa nyata. Hasilnya, menurut tuntutan Qualcomm, kecepatan pemindahan data akan lebih cepat, penangkapan isyarat akan lebih baik, dan jangka hayat bateri akan lebih lama.


Snapdragon X65 ini adalah penerus Snapdragon X60 yang digunakan dalam Snapdragon 888. Kelajuan maksimum X60 adalah 7.5Gbps, sementara X65 hanya akan digunakan dalam sistem unggulan Qualcomm berikutnya pada cip (SoC).


Modem X65 diharapkan dapat digunakan oleh Apple pada iPhone 2022 sebelum akhirnya menggunakan modem 5G mereka sendiri pada tahun berikutnya.