Muat turun Aplikasi Media Australia Meningkat Setelah Facebook Menyekat Tayangan Berita

 


Aplikasi milik media The Australian Broadcasting Corporation aka ABC News telah banyak memuat turun muat turun di App Store Apple sejak beberapa hari terakhir.


Sebilangan besar muat turun aplikasi berita Australia ini berlaku setelah Facebook menyekat siaran berita di platformnya.


Menurut wartawan Financial Times, Uma Patel, di Twitternya, banjir muat turun aplikasi ABC News kemungkinan disebabkan ABC memanfaatkan larangan penyiaran berita di Facebook dengan iklan yang mengarahkan pengguna ke aplikasi tersebut.


Mengutip The Verge, menurut App Annie, ABC News, kini menduduki tempat kedua dalam aplikasi App Store yang po



pular untuk wilayah Australia. Untuk aplikasi berita, ABC News menduduki tempat pertama.


Kerana banyak muat turunnya, ABC News telah menjadi aplikasi nombor satu paling popular di Australian App Store, melebihi aplikasi Instagram, Facebook Messenger dan Facebook.


Ini adalah tindak balas syarikat terhadap peraturan Australia yang akan memaksa platform teknologi untuk membayar syarikat media Australia untuk kandungan yang dipaparkan (dan dikongsi oleh pengguna) di platform mereka.


Facebook membuat masalah dengan peraturan tersebut dan kemudian melarang media dan syarikat berita Australia untuk berkongsi menyiarkan pautan berita. Malah pengguna Facebook di Australia tidak dapat melihat berita dari sumber antarabangsa.


Larangan Facebook itu juga secara tidak sengaja mengeluarkan catatan dari halaman Facebook milik kerajaan dan beberapa laman web lain.


Kesan larangan penyiaran berita di Facebook telah merosot secara drastik pembaca beberapa saluran berita Australia. Nieman Lab mengatakan lalu lintas atau lalu lintas ke laman berita Australia turun 93 peratus sehari selepas larangan itu dikenakan.

Walau bagaimanapun, ABC News bertindak balas dengan menambahkan sepanduk ke halaman utamanya. Kapsyen adalah "Hilang berita kami di Facebook? Dapatkan berita dan pemberitahuan terkini terus dengan aplikasi ABC News,"


Berkat itu, muat turun aplikasi ABC News meningkat dari 400 ke 2 di App Store.


Untuk ABC News, larangan tersebut tampaknya mengarahkan pembaca ke sumber berita. Ini juga boleh digunakan oleh organisasi berita lain dengan cara yang sama.


Kesan ini dilihat sebagai kesan yang tidak diingini terhadap pendekatan keras Facebook terhadap peraturan undang-undang Australia.