Ngeri, Bill Gates meramalkan dua bencana yang mengancam berjuta-juta manusia


 Bill Gates pada tahun 2015 meramalkan akan ada pandemi besar dan kemudian dinyatakan sebagai pandemi Corona. Sesungguhnya, wabak penyakit telah berulang kali berlaku pada masa lalu dan akan terus berlaku pada masa akan datang. Baru-baru ini, pengasas Microsoft meramalkan dua lagi bencana yang boleh mengancam berjuta-juta orang.


Dalam wawancara dengan YouTuber Derek Muller di saluran Veritasium, Bill Gates mengatakan dua bencana yang dimaksudkan adalah perubahan iklim dan bio terorisme, yang dapat muncul pada tahun-tahun mendatang dan dapat membawa akibat yang buruk bagi umat manusia.


Salah satunya adalah perubahan iklim. Setiap tahun akan ada jumlah kematian yang lebih besar daripada pandemi ini (akibat perubahan iklim)," katanya.



Kesan perubahan iklim semakin terasa dari hari ke hari, dari pencairan ais yang lebih cepat, banjir, kebakaran hutan dan sebagainya. Kemungkinan bencana kedua adalah berkaitan dengan serangan menggunakan senjata biologi oleh pihak tertentu.


"Bio terorisme. Seseorang yang ingin menimbulkan bahaya boleh membuat virus dan itu bermaksud, kemungkinan menuju ke arah ini lebih besar daripada wabak yang disebabkan oleh alam semula jadi," kata Bill Gates.


Tentunya niat pengasas Microsoft adalah bahawa kita harus lebih waspada terhadap kemungkinan bencana seperti itu. Terutama mengenai wabak berikutnya di masa depan, antisipasi harus ditangani dengan serius agar tidak memberi kesan yang teruk.


"Bersiap menghadapi wabak penyakit harus dipandang serius seperti ancaman perang," tulis Bill Gates dalam posting baru di blognya.


Dia mencadangkan beberapa langkah untuk menjangkakan wabak masa depan. Sebagai contoh, ada sejenis permainan simulasi penyakit yang canggih sehingga para pakar dapat berlatih, menganalisis dan memperbaiki cara menanggapi wabak.


"Seperti permainan perang, tentera boleh bersiap sedia untuk perang sebenar," kata Bill Gates.