Nvidia menjadikan RTX 3060 tidak optimum untuk perlombongan Ethereum


Nvidia mengurangkan kemampuan RTX 3060 untuk melombong cryptocurrency Ethereum, yang menjadikan kad grafik tidak lagi cekap untuk perlombongan.

'Fitur' ini akan disajikan dengan pemacu baru yang dikeluarkan bersama dengan RTX 3060, di mana Nvidia akan mengurangkan kadar hash untuk perlombongan Ethereum sebanyak 50%, yang akan aktif apabila perisian mengesan aktiviti perlombongan cryptocurrency.


"Kami merancang GPU GeForce untuk pemain, dan pemain hari ini menuntut lebih banyak. Sayangnya, GPU Nvidia dapat diprogramkan, dan pengguna selalu menemui penggunaan baru (untuk GPU Nvidia), dari simulasi cuaca, penjujukan gen hingga pembelajaran mendalam dan robotik. Crypto adalah salah satu dari mereka, "kata Matt Wuebbling, ketua pemasaran global untuk GeForce di Nvidia.


Nampaknya ini adalah salah satu cara Nvidia menangani kekurangan GPU akibat dibeli oleh pelombong cryptocurrency. Sebagai pertukaran, Nvidia akan menawarkan produk baru yang dipanggil Cryptocurrency Mining Processor (CMP) kepada pelombongan Ethereum.


Pemproses ini, menurut Nvidia, akan menawarkan prestasi dan kecekapan terbaik untuk perlombongan cryptocurrency. Namun, itu tidak dapat digunakan untuk memproses grafik sama sekali, tidak seperti GPU.


Produk CMP ini disahkan tidak memberi kesan terhadap ketersediaan stok GPU Nvidia untuk gamer.


CMP ini tidak memiliki input untuk paparan, sehingga dapat dipasang dengan lebih baik ke perangkat perlombongan. Nvidia juga mengatakan bahawa CMP mempunyai voltan dan frekuensi teras puncak yang lebih rendah untuk meningkatkan prestasi perlombongan Ethereum.


Dengan CMP kami dapat membantu penambang membangun pusat data yang paling efisien sambil mempertahankan (ketersediaan) GPU GeForce RTX untuk pemain.