Oppo dan Ericsson Percubaan mmWave 5G Tembus hingga 4,06 Gbps

 


Tidak lama dahulu Oppo dan Ericsson menguji mmWave 5G di China. Maka keputusan ujian akhirnya diumumkan pada acara Mobile World Congress (MWC) Shanghai 2021.

Oppo dan Ericsson mencatatkan kelajuan downlink hingga 4.06 Gbps. Dengan kepantasan ini, pengguna boleh memuat turun filem definisi tinggi (UHD) atau permainan 2GB hanya dalam masa empat saat.


Di samping itu, pengguna yang berjarak 2.3 kilometer dari BTS boleh mendapatkan kelajuan downlink. 200 Mbps. "Ini adalah hasil tertinggi dari semua ujian pada peranti pengguna yang telah dilakukan di China setakat ini," kata Zhi Chen, Penyelia Jabatan Jalur Lebar Bergerak di Oppo semasa sesi wawancara di MWC Shanghai 2021 baru-baru ini.


Oleh itu, Oppo dan Ericsson percaya mmWave 5G dapat memberikan pengalaman terbaik bermain permainan dengan grafik yang berat. Pengguna juga dapat menikmati siaran televisyen atau perkhidmatan streaming video dengan kualiti UHD, dan menyokong tren AR ke depan.


"Oppo percaya teknologi mmWave 5G adalah kunci untuk langkah seterusnya dari aplikasi 5G dan juga kunci untuk mewujudkan peralatan rumah pintar," kata Chen.


Selain mengumumkan percubaan, Oppo juga memamerkan aksesori 5G di MWC Shanghai 2021. Perangkat yang dimaksudkan disebut Oppo 5G CPE Omni. Peranti ini membawa teknologi Sistem Antena 5G O-Reserve yang menggunakan spektrum sub-6Ghz yang memastikan isyarat terbaik.


Pada masa yang sama, terdapat Antena O-Motion 5G yang mempunyai reka bentuk 360 darjah untuk menangkap isyarat mmWave terkuat. Sehingga di mana sahaja peranti ini diletakkan, ia dikatakan bebas dari titik buta dan mendapat prestasi terbaik.


Oppo 5G CPE Omni dijanjikan untuk berfungsi dengan harmoni dengan peranti yang disertakan dengan modem Snapdragon X55. Sehingga dapat menyokong penciptaan sistem rumah pintar.


"Dengan buffer Oppo 5G CPE Omni percuma. Tidak akan ada penurunan sambungan pada setiap peranti, jadi anda dapat melakukan streaming 4K dengan lancar walaupun anda bermain permainan dalam talian di rumah pada masa yang sama," kata Chen.