OPPO Mendapatkan Rakan Global untuk Memperluas Liputan Teknologi Pengecasan Pantas

 


OPPO baru-baru ini melancarkan projek pengecasan pantas yang dipanggil The Flash Initiative dengan FAW-Volkswagen, Anker, dan NXP Semiconductors. Berdasarkan teknologi perintis untuk pengisian cepat VOOC Flash Charge, OPPO akhirnya melesenkan teknologi tersebut untuk dipersembahkan kepada semua pengguna global.

Bersama dengan tiga rakan kongsi baru yang menjadi pemimpin dalam bidang masing-masing, iaitu automotif, pembuatan cip dan pengecasan mudah alih, OPPO ingin menjangkau pengguna dalam tiga senario, iaitu pengecasan pantas di kereta, rumah, atau ruang awam. Kemudian, setiap rakan kongsi akan bekerjasama dengan reka bentuk teknikal eksklusif yang dikembangkan secara bebas daripada OPPO, yang telah mengemukakan lebih daripada 2,950 paten pengecasan pantas di seluruh dunia, dengan lebih daripada 1.400 sudah dijamin.


Inisiatif Flash dilahirkan dari komitmen OPPO untuk menjadikan kehidupan pengguna lebih mudah. Oleh itu, OPPO ingin membuat terobosan baru di luar pengecas telefon bimbit pengguna rumah, meluas ke kereta, ruang awam, dan cip dalam pelbagai teknologi.


Pada acara MWC di Shanghai, Pengarah Kanan Harta Intelek OPPO Adler Feng mengatakan Inisiatif Flash mencerminkan kepercayaan OPPO terhadap teknologi yang berpusatkan manusia yang membuat perbezaan dalam kehidupan seharian.


"Dengan kehadiran rakan kongsi baru, teknologi eksklusif kami dapat menjangkau lebih banyak orang daripada sebelumnya. Ini adalah langkah penting untuk membebaskan pengguna menggunakan peranti yang mereka suka, apa sahaja yang perlu mereka lakukan atau di mana sahaja mereka berada," kata Adler dalam tulisan kenyataan, Selasa (23/2/2021).


Sementara itu, Pengarah Jenama Anker Innovations China, Cynthia Tan, mengatakan bahawa pengguna Anker selalu menjadi keutamaan dan ini sangat sesuai dengan falsafah berpusatkan manusia OPPO. Sejak hari pertama, Anker juga ingin menggunakan inovasi untuk membawa teknologi pengecasan terbaik yang dapat dibuat untuk penggunaan lebih banyak pengguna.


"Dengan bekerja rapat dengan OPPO, kami berharap dapat memberikan pengalaman baru pengisian cepat baru kepada pelanggan kami," kata Cynthia Tan.


Sebaliknya, Head of Smart Power & IoT Solutions, APAC, di NXP Semiconductors Will Wang, Head of berkata pihaknya berusaha untuk membangun dunia yang lebih pintar, dan pengecasan yang lebih pantas adalah bahagian penting dari ini.


"Sekiranya kita ingin memperbaiki kehidupan orang ramai melalui teknologi, maka kita perlu menjadikan pengalaman harian mereka lebih mudah dan selesa dan teknologi pengecasan OPPO VOOC Flash Charge dapat melakukannya," katanya.


Untuk menguji setiap produk rakannya, makmal pensijilan teknologi CTTL (China Telecommunication Technology Laboratory) akan menguji dan memperakui setiap produk rakan yang dibuat dengan teknologi VOOC Flash Charge. Sebagai salah satu makmal pensijilan teknologi terbesar di China, CTTL telah memimpin dalam menetapkan standard keselamatan untuk teknologi pengecasan pantas, dan telah memberi OPPO penarafan lima bintang untuk Pengecasan Kilat VOOC-nya.


OPPO juga bekerjasama dengan CTTL untuk mengembangkan makalah teknikal untuk berkongsi maklumat mengenai teknologi pengecasan pantas, terutama mengenai peranti dan keselamatan pengguna yang akan diterbitkan tidak lama setelah MWC Shanghai. Matlamat rakan OPPO baru adalah menyediakan akses pengecasan pantas ke lebih banyak senario pengecasan, dan memberi pengguna pengalaman baru dengan teknologi yang menjadikan kehidupan mereka lebih mudah.


Seperti Anker, yang merupakan jenama elektronik pengguna yang mencipta produk inovatif dari bank kuasa hingga pengecas dan pembersih vakum hingga fon kepala. Dengan bekerja dengan OPPO, Anker akan membantu membawa pengecasan pantas VOOC Flash Charge kepada lebih ramai orang.


Kemudian rakan lain, FAW-Volkswagen, yang merupakan usaha sama antara FAW Group dan Volkswagen Group, akan menggunakan IP pengecasan unik OPPO untuk memasukkan pengecasan pantas dalam kereta Audi dan Volkswagen buatan China. Teknologi ini akan memberi kuasa kepada pemandu kereta dan penumpang semasa dalam perjalanan.


Sementara itu, rakan pembuat cip NXP Semiconductors memberikan penyelesaian pintar dan bersambung ke pelbagai sektor, dari bandar pintar hingga industri, automotif, mudah alih dan rumah. Dengan rakan niaga jangka panjang dengan OPPO, NXP akan menggunakan beberapa paten OPPO untuk menyokong pengecasan Caj Kilat VOOC di seluruh unit papan litar bercetaknya. Ini bermaksud pengecasan pantas dapat disatukan dengan lebih mudah ke lebih banyak aplikasi di automotif, ruang awam, dan persekitaran industri.

Untuk makluman, teknologi VOOC Flash Charge dilancarkan pada tahun 2014, dan lebih daripada 30 model telefon pintar menggunakan teknologi ini. Setakat ini, VOOC Flash Charge telah memberikan pengalaman pengecasan pantas yang hebat kepada lebih daripada 175 juta pengguna di seluruh dunia.


Produk pengecasan pantas OPPO menjadikan pengecasan pantas menjadi lebih mudah. Pengecas Mini 50W Super VOOC Mini boleh mengecas telefon pintar, tablet dan juga komputer riba - hanya tebal 10.05mm dan panjang 82.2mm, sehingga mudah dimasukkan ke dalam poket pengguna.


Sementara itu, pengecas tanpa wayar Air VOOC 65W dapat mengecas sepenuhnya bateri telefon bimbit 4.000 mAh dalam 30 minit - dan pengecas pantas 125W dapat melakukan perkara yang sama hanya dalam 20 minit. Setiap produk menggunakan pengisian voltan rendah, dengan struktur sel ganda, serta beberapa pam pengecas dan sensor suhu untuk mengatur voltan dan menghilangkan haba secara automatik.