Orang Terkaya Di Dunia Meletak jawatan, Inilah Mesej Kepada Pekerja


Jeff Bezos meletak jawatan sebagai CEO Amazon akhir tahun ini. Orang terkaya di dunia telah menghantar e-mel yang mengumumkan peralihan serta membakar semangat pekerja Amazon.

Berikut adalah kandungan e-mel:

Saya sangat gembira untuk mengumumkan bahawa suku ke-3 ini saya akan beralih kepada Pengerusi Eksekutif Lembaga Amazon dan Andy Jassy akan menjadi CEO. Dalam peranan Ketua Eksekutif, saya berhasrat untuk memusatkan tenaga dan perhatian saya pada produk baru dan inisiatif awal. Andy terkenal dalam syarikat dan pernah berada di Amazon selama saya. Dia akan menjadi pemimpin yang luar biasa, dan dia mempunyai keyakinan penuh saya.


Perjalanan ini bermula kira-kira 27 tahun yang lalu. Amazon hanyalah idea, dan ia tidak mempunyai nama. Soalan yang paling sering saya tanyakan ketika itu adalah, "Apa itu internet?" Syukurlah, saya tidak perlu menerangkannya untuk masa yang lama.


Hari ini, kita menggunakan 1.3 juta orang yang berbakat dan berdedikasi, melayani ratusan juta pelanggan dan perniagaan, dan diiktiraf secara meluas sebagai salah satu syarikat paling berjaya di dunia.


Bagaimana ia berlaku? Penciptaan. Penemuan adalah punca kejayaan kita. Kami telah melakukan perkara-perkara gila bersama, dan kemudian menormalkannya.


Kami mempelopori ulasan pelanggan, 1 Klik, cadangan yang diperibadikan, penghantaran Perdana yang cepat, belanja Just Walk Out, Ikrar Iklim, Kindle, Alexa, pasaran, pengkomputeran awan infrastruktur, Pilihan Kerjaya dan banyak lagi. Sekiranya anda melakukannya dengan betul, beberapa tahun selepas penemuan yang mengejutkan, perkara baru menjadi normal. Orang menguap. Dan menguap adalah pujian terbaik yang dapat diterima oleh penemu.


Saya tidak mengetahui syarikat lain yang mempunyai rekod penemuan yang baik seperti Amazon, dan saya percaya bahawa kita sekarang adalah yang paling inventif. Saya harap anda berbangga dengan kreativiti kami seperti saya. Saya rasa anda harus.


Apabila Amazon semakin besar, kami memutuskan untuk menggunakan skala dan ruang lingkup kami untuk memimpin masalah sosial yang penting. Dua contoh berimpak tinggi: gaji minimum USD 15 kami dan Ikrar Iklim.


Dalam kedua kes tersebut, kami mempertaruhkan kedudukan kepemimpinan dan meminta orang lain ikut bersama kami. Dalam kedua kes, ia berjaya. Syarikat besar lain akan mengikuti. Saya harap anda juga bangga dengan itu.

Saya dapati karya saya bermakna dan menyeronokkan. Saya mula bekerja dengan rakan sepasukan yang paling cemerlang, berbakat, dan paling cerdas. Apabila masa-masa baik, anda menjadi rendah hati. Apabila masa sukar, anda kuat dan menyokong, dan kami saling ketawa. Senang dapat bekerja dalam pasukan ini.


Walaupun saya masih menari di pejabat, saya teruja dengan peralihan ini. Berjuta-juta pelanggan bergantung kepada kami untuk perkhidmatan kami, dan lebih daripada satu juta pekerja bergantung kepada kami untuk mencari nafkah.


Menjadi Ketua Pegawai Eksekutif Amazon adalah tanggungjawab yang mendalam, dan memerlukan banyak masa. Apabila anda mempunyai tanggungjawab seperti itu, sukar untuk memperhatikan perkara lain.


Sebagai Ketua Eksekutif, saya akan terus terlibat dalam inisiatif Amazon yang penting tetapi juga mempunyai masa dan tenaga yang saya perlukan untuk menumpukan perhatian pada Dana Hari 1, Dana Bumi Bezos, Blue Origin, The Washington Post, dan minat saya yang lain. Saya tidak pernah mempunyai lebih banyak tenaga, dan ini bukan mengenai bersara. Saya sangat teruja dengan kesan yang saya rasa boleh dimiliki oleh organisasi ini.


Amazon tidak boleh berada di kedudukan yang lebih baik untuk masa depan. Kami menghidupkan semua silinder, sama seperti dunia yang memerlukan kita. Kami mempunyai perkara-perkara yang akan terus memukau kami.


Kami melayani individu dan syarikat, dan kami telah mempelopori dua industri lengkap dan kelas peranti yang sama sekali baru. Kami adalah pemimpin dalam bidang seperti pembelajaran mesin dan logistik, dan jika idea Amazon memerlukan kemahiran institusi baru yang lain, kami cukup fleksibel dan cukup sabar untuk mempelajarinya.


Terus mencari, dan jangan putus asa ketika idea itu kelihatan gila pada mulanya. Ingatlah untuk bersiar-siar. Biarkan rasa ingin tahu menjadi kompas anda. Kekal Hari 1.


Jeff