Pada era 5G, telefon bimbit tidak memerlukan slot microSD


Semasa siri Galaxy S21 dilancarkan, ketiadaan slot microSD adalah salah satu yang ditanyakan oleh banyak pengguna Samsung yang setia. Mereka bimbang bagaimana membuat sandaran data jika telefon tidak termasuk slot untuk kad memori luaran.


Kad memori sekarang tidak begitu berguna dalam telefon pintar. Lebih banyak aplikasi dan data disimpan secara dalaman kerana kelajuan pemuatan.


Sebahagian besar yang disimpan pada kad memori luaran adalah dokumen, foto dan video. Hanya dengan kemampuan kamera Galaxy S21 yang dapat merakam 8K, sukar untuk mengikuti kelajuan kad memori.


Jika anda melihat data pada kecepatan penyimpanan dalaman UFS 3.1 yang disokong oleh Galaxy S21, maka kecepatannya adalah 10-20 kali lebih cepat daripada kad memori. Itu hanya akan menjadikan kad memori  menjadikan prestasi pantas telefon pintar terganggu kerana kelajuan kad memori sudah tidak dapat ditingkatkan.


Sebenarnya ketika rangkaian 5G sudah berjalan, kita tidak memerlukan slot microSD. Kerana menyimpan lebih banyak data di cloud.


Kecepatan pemindahan dapat menandingi atau mendekati kecepatan penyimpanan internal.


Kita dapat menggunakan port USB untuk disambungkan secara langsung ke pemacu kilat atau SSD mudah alih yang lebih cepat daripada kad memori.


Kerana sudah menggunakan USB-C 3.2, proses pemindahan ke dan dari telefon pintar dapat berlangsung dengan sangat cepat, tanpa memerlukan komputer atau alat perantara.


Telefon pintar utama biasanya mempunyai jangka masa penggunaan yang panjang, rata-rata 2-3 tahun.


Lebih jauh dijelaskan bahawa kemampuan 5G dari siri Galaxy S21 adalah mungkin kerana modem 5G sudah tertanam dalam chipset Exynos 2100, tidak lagi dipisahkan menjadi dua bahagian. 


Selain 5G, Galaxy S21 Ultra mempunyai kelebihan lain dari segi hubungan. Samsung menyediakan sokongan WiFi 6E.


Galaxy S21 Ultra adalah telefon pintar pertama yang menyertakan kemampuan WiFi standard terkini, iaitu WiFi 6E. Untuk menggunakannya, kami memerlukan penghala yang memiliki kemampuan yang sama.


Selanjutnya, dia menjelaskan bahawa WiFi 6E (Extended) mempunyai ciri seperti rangkaian 5G dengan kependaman rendah dan lebar jalur lebar. Supaya kelajuannya dapat tinggi (Gbps) dan gangguan minimum.


WiFi 6E dapat menggunakan jalur 2.4GHz, 5GHz, dan 6GHz sekaligus, untuk mendapatkan kelajuan tinggi dan dapat diakses oleh banyak peranti secara serentak.


Dengan kesediaan rangkaian 5G dan WiFi 6E yang sudah tersedia, unggulan Galaxy S21 Ultra dapat dikatakan sebagai bukti masa depan, yang akan digunakan untuk waktu yang lama.