Pendedahan! Ini adalah Aktiviti Jack Ma Semasa Hilang


Apa yang akan dilakukan oleh Jack Ma ketika dia hilang beberapa ketika yang lalu? Salah seorang dari mereka nampaknya berkomunikasi rapat dengan rakannya Masayoshi Son dan bertukar gambar.


Son telah membicarakan hubungan mereka baru-baru ini, terutamanya setelah pengasas Alibaba dan syarikatnya berada di bawah kawalan pemerintah China. Son, Ketua Pegawai Eksekutif Softbank yang selalu menjadi orang terkaya di Jepun, mengatakan bahawa dia tetap berhubungan dengan Jack Ma, walaupun Jack Ma hilang dari pandangan umum selama kira-kira 3 bulan.



Son dan Softbank sememangnya penyokong awal Alibaba dengan mengeluarkan modal 20 juta dolar AS untuk mereka 20 tahun yang lalu. Ketika IPO Alibaba pada tahun 2014, pelaburan tersebut bernilai USD 60 bilion.


"Tetapi kami tidak selalu membicarakan perniagaan. Jack Ma suka melukis dan telah mengirimkan beberapa gambar kepada saya," kata Son mengenai perbualan mereka.


Son juga menjawab dengan menghantar gambar yang dia buat, kadang-kadang dia meluangkan masa untuk melukisnya sebelum tidur. "Kira-kira setengah jam, sebelum saya tidur, saya menarik beberapa dan menunjukkannya kepadanya," kata Son lagi.


Anak menganggap Ma sebagai kawan seumur hidup. Sebelum wabak Corona melanda, mereka makan malam bersama setiap bulan untuk membincangkan kehidupan dan pekerjaan. Son adalah pengarah Alibaba dan Ma pengarah Softbank, tetapi sekarang dia tidak lagi.


Son menekankan bahawa Alibaba kekal sebagai aset pelaburan paling berharga. Mengenai peraturan ketat yang mungkin dikenakan oleh pemerintah China pada Alibaba dan Ant Financial, Son tidak keberatan.


"Peraturan itu perlu. Saya rasa apa yang mereka bincangkan pada masa ini adalah sesuatu yang telah dilakukan di Amerika Syarikat dan negara-negara Eropah dan tidak melampaui apa yang kita lihat di negara-negara tersebut," kata Son.


Son tidak mahu mengulas mengapa Jack Ma berani mengkritik pemerintah China kerana diserang. "Saya tidak tahu perinciannya. Oleh itu, saya tidak memberikan komen mengenainya," katanya.