Penjualan Nintendo Switch sudah melebihi 3DS


Dalam laporan kewangan terbarunya, Nintendo mendedahkan penjualan Switch pada suku terakhir, yang mencapai 11.57 juta unit.

Secara keseluruhan, sejak dilancarkan pada tahun 2017, Switch telah menjual hampir 80 juta unit. Jualan ​​tersebut telah mengatasi jumlah penjualan konsol terlaris mereka sebelumnya, 3DS, yang menjual 75.94 juta unit ketika konsol menghentikan pengeluaran.


Menjelang akhir tahun yang berakhir pada 31 Mac, Nintendo meramalkan akan menjual sebanyak 26.5 juta unit Switch, dengan ramalan keuntungan meningkat 33% hingga 400 bilion yen.



Tidak hanya Tukar penjualan yang meningkat pada suku terakhir. Jualan permainan mereka juga sangat tinggi. Sebagai contoh, permainan popular seperti Mario Kart 8 Deluxe dan Animal Crossing: New Horizons telah terjual 30 juta unit, sementara The Legend of Zelda: Breath of the Wild dan Pokemon Sword / Shield masing-masing menjual lebih dari 20 juta unit.


Nintendo juga sebelumnya meningkatkan anggaran penjualan Switch dari 19 juta unit menjadi 24 juta unit. Anggaran tersebut berdasarkan permintaan yang meningkat kerana pandemi.


Walau bagaimanapun, dengan jumlah penghantaran yang telah mencapai 12 juta unit setakat ini, nampaknya ramalan ini masih dapat dicapai. Lebih-lebih lagi, akan ada sejumlah permainan besar yang akan dirilis pada suku ini.


Permainan ini merangkumi Monster Hunter Rise dari Capcom dan Super Mario 3D World + Bowser's Fury yang disiarkan dari Wii U, yang akan dilancarkan akhir bulan ini.


Kedua permainan ini akan ditawarkan sebagai pakej dengan Switch, yang juga dapat meningkatkan penjualan Switch hingga akhir tahun  ini.