Penyelidik menemui perisian malware yang menyasarkan Mac pakai cip M1

 


Peranti Mac buatan Apple yang menggunakan cip M1 diperkenalkan beberapa bulan yang lalu. Tetapi dari laporan baru-baru ini, penyelidik keselamatan telah menemui perisian malware mensasarkan mac yang mengunakan cip M1.


Penyelidik keselamatan Patrick Wardle mengatakan bahawa dia telah menemui aplikasi malware yang bertujuan khusus untuk menyasarkan cip M1. Dia mendedahkan penemuan ini melalui laman blognya.


Memetik informasi dari Engadget, malware tersebut adalah peluasan adware yang disebut GoSearch 22 yang ditujukan untuk penyemak imbas Safari. Menurut penyelidik, perisian hasad ini pada asalnya direka untuk pemproses Intel x86, tetapi kini muncul sebagai varian Pirrit adware Mac yang terkenal.


Patrick memberitahu Motherboard bahawa malware ini mirip dengan adware pada umumnya, yang mengumpulkan data pengguna dan memaparkan iklan di skrin peranti, tetapi dapat dikemas kini dengan fungsi yang lebih berbahaya.


Kehadiran GoSearh22, menurut Wardle, juga mengesahkan bahawa pencipta perisian hasad ini membuatnya sengaja untuk memastikan bahawa fail jahat itu sesuai dengan M1. Ini kerana Mac terbaru juga dapat menjalankan aplikasi yang bertujuan untuk cip Intel x86.


Untuk makluman, Wardle menemui perisian malware ini di platform ujian antivirus, VirusTotal, yang dimuat naik pada bulan Disember. Dia mendapati bahawa semua platform antivirus yang menandakan GoSearch22 untuk cip M1 adalah perisian malware.


Walau bagaimanapun, Apple diketahui mencabut perakuan untuk kewujudan ini, sehingga pengguna akan sukar untuk memuat turunnya.


Perlu diketahui, Apple baru sahaja memperkenalkan chipset M1 baru yang ditujukan untuk peranti Mac pada November 2020.


Apple menjelaskan, chipset ini adalah pemproses pertama yang direka oleh syarikat khusus untuk Mac.


Dua peranti Apple yang dikuasakan secara langsung oleh chipset baru berasaskan ARM syarikat adalah MacBook Air dan MacBook Pro.


Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, komputer riba Apple ini adalah salah satu peranti yang membawa chipset M1 syarikat.