Peranan Penting Keselamatan Siber dalam Membangun IKS

 


Keselamatan siber mempunyai peranan penting dalam membangun ekonomi Malaysia melalui Industri Kecil dan Sederhana . Apa kaitannya?


 Industri Kecil dan Sederhana  adalah tulang belakang ekonomi Malaysia, yang kini berusaha untuk menghadapi transformasi digital setelah terkena wabak tersebut. Namun, peralihan proses dan pembayaran ke ruang siber juga membuka peluang untuk berlakunya jenayah siber.


Di rantau Asia Tenggara, sektor IKS telah menjadi beban yang disebabkan oleh wabak itu. Lebih dari 8 dari 10 PKS dari rantau ini menunjukkan penurunan pendapatan untuk tahun 2020 pada awal Mei tahun lalu.


Menurut laporan terbaru dari Kaspersky Security Network , bagi tahun 2020 terdapat 34.5 juta malware yang beredar di internet dan 'berhenti' di komputer peserta IKS. Dari jumlah tersebut, 4.3 juta menyerang pengguna perniagaan, meningkat 51% berbanding insiden pada tahun 2019.


Dalam laporan itu, Kaspersky juga menilai jenis ancaman yang paling tinggi di Asia Tenggara pada tahun 2020. Tahap tertinggi adalah malware yang menyebar melalui web semasa melakukan aktiviti pencarian.


Kemudian di bawahnya terdapat malware yang menyusup perisian yang dimuat turun dari internet. Kemudian malware disimpan dalam lampiran dalam e-mel, dan terakhir adalah aktiviti peluasan penyemak imbas.


Laporan KSN 2020 juga menunjukkan bahawa produk Kaspersky mengesan sebanyak 111 juta kejadian tempatan di komputer peserta IKS. Dari jumlah percubaan, sebanyak 20 juta ditujukan kepada pengguna perniagaan.


Kejadian tempatan yang dimaksudkan adalah malware yang disebarkan secara tempatan, melalui flash, CD, DVD, atau pelbagai kaedah luar talian yang lain. Secara keseluruhan terdapat 56.3% pengguna dihampir dijangkiti malware ini. Ia dipanggil hampir kerana malware berjaya dikesan oleh produk Kaspersky.


Jadi, apa kaitan malware dengan IKS? Disebabkan  banyak orang bekerja dari rumah, ancaman serangan siber terhadap individu juga merupakan ancaman kepada syarikat tempat mereka bekerja.


2020 adalah tahun di mana semua aktiviti manusia hampir dipindahkan secara dalam talian. Ancaman terhadap individu sama berbahayanya dengan risiko kepada IKS dan syarikat kerana pelaksanaan kerja dari sistem rumah di negara ini yang berterusan.


Atas sebab ini, IKS harus melindungi perniagaan mereka dari serangan siber, kerana mereka berpotensi mengganggu kegiatan perniagaan mereka, mengganggu keselesaan pengguna, dan juga merosakkan reputasi perniagaan.


Misalnya, mereka terkena ransomware, transaksi tidak dapat dilakukan, pengguna terganggu, data tidak dapat diakses, maka reputasi mereka rosak.


Untuk mengekalkan keamanan siber IKS, Kaspersky mempunyai penyelesaian yang disebut Kaspersky Endpoint Detection and Response Optimum 

Peranan Penting Keselamatan Siber dalam Membangun IKS Peranan Penting Keselamatan Siber dalam Membangun IKS Reviewed by thecekodok on 6:19:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.