Perlu diketahui, alat ini adalah nenek moyang telefon pintar

 


Pada 23 November 1992, IBM memamerkan peranti prototaip 'Angler', yang dua tahun kemudian dilancarkan sebagai pendahulu kepada telefon pintar atau telefon pintar yang disebut IBM Simon.


Angler pertama kali dipamerkan di pameran komputer dan teknologi yang disebut COMDEX di Las Vegas, Amerika Syarikat. Prototaip ini adalah gabungan telefon bimbit dan pembantu digital peribadi (PDA).


Gabungan ini membolehkan pengguna membuat panggilan telefon, faksimili dan e-mel. Di samping itu, Angler juga mempunyai banyak ciri PDA seperti kalendar, buku alamat dan nota, termasuk dapat menjalankan aplikasi peta digital dan memantau stok dan berita, dengan bateri yang hanya dapat bertahan selama satu jam.


Spesifikasi? Skrin jenis monokrom dengan lampu latar LCD berukuran 4.5 inci x 1.4 inci dan resolusi 160 x 293 piksel. Input menggunakan skrin sentuh dan stylus, 1 MB RAM dan 1 MB NOR Flash dan 2 MB Stacker storage, dan 32KB NOR Flash BIOS.


IBM Simon dengan kelajuan pemproses 16 MHz juga tidak begitu ringan, terutama jika dibandingkan dengan telefon bimbit masa kini, kerana beratnya 510 gram. Rangkaian selular yang disokongnya adalah Sistem Telefon Bimbit Lanjutan atau AMPS, yang dikembangkan oleh Bell Labs dan mula beroperasi di AS sejak 13 Oktober 1983.


Semasa debutnya, Angler berjaya mencuri perhatian banyak orang, dan telah menjadi penutup untuk USA Daily. Angler kemudian mendapat nama 'Simon Personal Communicator' dari seorang eksekutif di BellSouth, sebuah syarikat teknologi AS, sebelum peranti itu dipamerkan di Wireless World Conference pada bulan November 1993.


BellSouth Cellular sebenarnya merancang untuk menjual Simon pada bulan Mei 1994, tetapi kerana masalah dengan perisian, mereka menunda penjualan sehingga 16 Ogos 1994.


Simon dijual di 15 negeri AS dengan kontrak dua tahun dengan harga USD 899, dan tanpa kontrak dengan harga USD 1099. Walaupun kemudian harganya didiskaunkan menjadi USD 599 dengan kontrak dua tahun.


BellSouth Cellular menjual sekitar 50 ribu unit Simon selama enam bulan penjualan di pasaran sebelum akhirnya dihentikan pada Februari 1995. Label telefon pintar itu sendiri sebenarnya tidak ada pada tahun 1995, tetapi dengan pelbagai kemampuannya, Simon sering disebut sebagai telefon pintar pertama yang pernah dibuat.


Untuk makluman anda, IBM Simon direka oleh International Business Machines Corp. (IBM) dan dikumpulkan oleh Mitsubishi Electric Corp., dan kemudian diedarkan ke pasaran oleh BellSouth Cellular Corp.