Ramalan Shoppee mengenai ekosistem e-dagang pada tahun 2021?


Pasaran e-Dagang menjadi tren yang sedang terjadi saat pandemi dan akan terus berjalan seperti biasa. Shopee juga menggariskan 3 ramalan untuk ekosistem e-Dagang pada tahun 2021, yang terdiri dari pembayaran, logistik, hingga penjualan.


2020 adalah tahun transformatif bagi pemain e-Dagang. Oleh kerana pengguna dikehendaki mengikuti peraturan jarak jauh sosial dan melakukan aktiviti di rumah, jadi mereka beralih ke platform dalam talian untuk memenuhi keperluan harian mereka dan mencari hiburan dan interaksi.


Inilah sebabnya mengapa membeli-belah dalam talian telah berkembang dari hanya pengalaman transaksional ke pengalaman yang lebih sosial, sehingga platform e-dagang menggabungkan elemen yang lebih interaktif, seperti permainan dan streaming langsung, untuk mengundang pengguna untuk turut serta.


Dengan kemajuan teknologi, peningkatan penetrasi internet, dan pertumbuhan pesat penduduk muda yang celik teknologi, e-dagang akan memainkan peranan penting dalam memfasilitasi pemenuhan keperluan, bersosialisasi dan menjalankan perniagaan.


Shopee meramal mengenai 3 bahagian ekosistem e-dagang pada tahun 2021, termasuk:


Pembayaran Digital Meningkat

Pembayaran digital adalah kaedah transaksi kegemaran untuk e-commerce. Apabila orang menjadi lebih terbiasa dengan e-commerce, mereka akan mulai mendorong pergerakan tunai ke pembayaran bukan tunai.


Shopee juga menawarkan pelbagai pilihan pembayaran digital, salah satunya adalah ShopeePay. Shopee mencatatkan peningkatan 4 kali ganda dalam jumlah transaksi menggunakan ShopeePay di semua negara di mana Shopee beroperasi.


Menariknya, kenaikan terbesar dicatat berasal dari pengguna berusia lebih dari 50 tahun, yang merasa lebih sukar untuk menyesuaikan diri dengan pembayaran digital. Selain itu, ini juga sejalan dengan daya tarik pemerintah untuk melakukan transaksi bukan tunai.


Sebaliknya, dengan sekatan pergerakan dan usaha jarak sosial yang mampan, pengguna dan perniagaan semakin menggunakan pembayaran digital untuk kemudahan dan keselamatan yang lebih baik. Selain menggunakan ShopeePay dalam aplikasi, jumlah pedagang luar talian yang menggunakan ShopeePay juga meningkat 9 kali ganda pada tahun 2020, termasuk rakan kongsi seperti Alfamart, McDonald's dan Chatime.


Mutu Logistik Meningkat


Logistik akan menjadi semakin penting kerana pengguna akan lebih bergantung pada platform e-dagang dan mempunyai harapan yang tinggi untuk penyampaian yang lebih cekap. Peningkatan permintaan sangat ketara, dilihat pada kategori keperluan harian dan isi rumah.


Shopee menyaksikan peningkatan penghantaran makanan dan kesihatan lebih 4.5 kali ganda dari gudang Shopee. Oleh itu, perlu menggunakan teknologi dengan berkesan supaya pakej dihantar tepat pada waktunya dan menjimatkan kos.


Salah satu cara adalah dengan memanfaatkan rangkaian platform e-dagang yang luas dan bersepadu. Contohnya, dengan menyiapkan keseluruhan proses dari penelusuran hingga penghantaran, termasuk memperkuatkan keupayaan jaringan logistik dan gudang secara berkesinambungan.


Sepanjang tahun 2020, Shopee Express memperluas liputan geografinya untuk menjangkau lebih banyak pengguna, termasuk pengguna di kawasan terpencil. Shopee juga melihat lebih banyak jenama memanfaatkan infrastruktur logistiknya dengan cekap dengan peningkatan produk 3 kali ganda dari rakan jenama yang dihantar dari gudang pada tahun 2020.


Mengaplikasi Strategik Runcit yang berinovasi


Pandemi ini mendorong perniagaan dari jenama premium hingga pengusaha mikro untuk segera menerapkan strategi digital sehingga mereka dapat terus menjangkau pelanggan di tengah-tengah keadaan semasa. Atas sebab ini, ketika menjual secara dalam talian, inovasi strategi runcit dapat membantu mereka mengalakan pelanggan untuk terlibat dan mengembangkan kehadiran dalam talian.


Pada masa ini, terdapat lebih daripada 20,000 jenama global dan tempatan terkemuka di Shopee Mall yang menawarkan pengguna pelbagai pilihan produk rasmi dari barang sehari-hari hingga produk premium. Shopee juga bekerjasama dengan jenama-jenama ini untuk terus mencapai batas dan mencipta pengalaman membeli-belah baru, menarik dan unik.


Salah satu contohnya ialah kerjasama Shopee dengan POND yang mengintegrasikan penyelesaian teknologi kecantikan bertenaga AI, Skin Advisor Live, ke dalam pengalaman membeli-belah dalam talian. Ciri ini membantu pembeli menikmati analisis penjagaan kulit peribadi secara percuma dalam talian dan membuat keputusan pembelian yang lebih tepat.


Shopee, berkomitmen untuk memperbaiki kehidupan semua orang di negara-negara di mana kami beroperasi menggunakan teknologi terbaik. Saya sangat yakin bahawa negara kita berpotensi untuk menciptakan jalan baru ke depan.