Samsung akhirnya melepaskan aplikasi Quick Share untuk Windows 10


Samsung akhirnya melancarkan aplikasi Quick Share untuk peranti berasaskan Windows 10. Seperti namanya, fitur ini memudahkan pengguna peranti Samsung untuk menghantar fail.



Fitur Quick Share sebenarnya telah diperkenalkan oleh Samsung untuk peranti mudah alihnya. Tetapi sekarang, aplikasi ini telah masuk ke dalam sistem operasi Windows 10.


Aplikasi ini akan memanfaatkan fitur Wi-Fi Direct, bluetooth, termasuk peranti yang mendukung platform SmartThings Samsung untuk melakukan pemindahan data.


Peranti Samsung yang dapat memanfaatkan ciri ini mesti menjalankan sekurang-kurangnya One UI 2.0 atau lebih baru.


Saat ini, aplikasi Quick Share tersedia di Microsoft Store di beberapa wilayah dan ada kemungkinan aplikasi tersebut secara bertahap akan tersedia untuk semua pengguna Windows 10.


Untuk makluman, Samsung dan Microsoft mempunyai hubungan rapat dalam beberapa tahun terakhir. Kedua-dua mereka sering bekerjasama untuk mengukuhkan perkhidmatan yang mereka ada.


Kedua-dua syarikat itu juga telah mengumumkan kerjasama jangka panjang. Melalui kerjasama ini, kedua-duanya menawarkan pengalaman produktiviti yang lancar antara peranti, aplikasi dan perkhidmatan.


Sebelumnya, sebagai bagian dari kerjasama antara kedua perusahaan tersebut, Microsoft diketahui telah meluncurkan versi khas aplikasi Xbox Game Pass ke Samsung Galaxy Store.


Pemain boleh menukar token dan melakukan pembelian dalam aplikasi, seperti membeli Skin atau barang DLC ​​di Xbox Store.


Maklumat, aplikasi Xbox Game Pass sebenarnya sudah tersedia di Google Play Store. Walau bagaimanapun, aplikasi tersebut tidak menyokong kemampuan untuk melakukan pembelian dalam aplikasi.


Dengan perkongsian ini, Microsoft tidak mahu membayar 30% yuran kedai aplikasi Google.


Sebelumnya, Google dilaporkan melobi Samsung untuk mempromosikan Play Store ke semua peranti yang dimiliki oleh syarikat Korea Selatan.


Kerjasama antara Microsoft dan Samsung sebenarnya telah diumumkan oleh kedua-dua syarikat pada tahun 2019. Rencananya, kerjasama ini akan menghubungkan Android dan Windows.


Siri Galaxy Note 20 akan menjadi telefon pintar pertama yang memanfaatkan integrasi Xbox Game Pass, dan akan dilanjutkan di siri lain pada masa akan datang.