Satu siri ciri Android 12 baru, dari Smart Autorotate hingga Game Mode


 Tidak lama dahulu, rancangan baru yang disangka membawa Android 12 telah diungkapkan. Kini XDA Developers telah mendedahkan senarai ciri baru yang bocor yang akan hadir pada Android 12 aka Snow Cone.

Salah satu ciri yang sedang dikembangkan oleh Google adalah Smart Autorotate yang dapat mengubah orientasi layar dari potret menjadi lanskap dengan lebih cerdas, seperti yang dikutip dari XDA Developers


Pada masa ini, fitur autorotate pada telefon bimbit bergantung pada data dari sensor akselerometer dan giroskop, yang kadang-kadang tidak dapat mengesan orientasi pengguna dengan betul. Dengan ciri baru ini, telefon akan mengesan kedudukan kepala pengguna menggunakan kamera depan sebelum mengubah orientasi layar.



Google juga sedang mengembangkan layanan GameManager untuk Android 12. Fitur ini berbeza dengan GameManagerClient yang merupakan sebahagian daripada Perkhidmatan Google Play.


Ciri ini kemungkinan merupakan API yang memungkinkan permainan melancarkan 'mod permainan' di telefon bimbit, misalnya dengan menyesuaikan pemberitahuan masuk dan tingkat kecerahan dan suara.


Fungsi ini cenderung diprogram untuk selalu diaktifkan secara automatik ketika pengguna membuka permainan dan dapat mengaktifkan mod Jangan Ganggu untuk membuat sesi permainan lebih lancar.


Ciri lain yang akan hadir di Android 12 adalah 'Reduce Brightness'. Asalnya dikenali sebagai 'Reduce Bright Colors', fitur ini dimaksudkan sebagai fitur aksesibilitas untuk membantu pengguna yang cacat penglihatan.


Belum banyak maklumat mengenai fitur ini, tetapi sepertinya fitur Reduce Brightness akan tersedia sebagai salah satu ikon lalai di panel Android 12 Quick Settings.


Akhirnya, Google juga mengusahakan 'Mode Satu Tangan' untuk Android 12 yang dapat mengecilkan skrin sehingga dapat diakses dengan satu tangan. Beberapa vendor telefon bimbit telah memberikan pilihan ini untuk mengakomodasi layar telefon bimbit yang semakin meningkat, tetapi kini Google juga mengembangkan versi sendiri.


Google merancang untuk memasukkan ciri ini dalam versi sumber terbuka AOSP, alias Android. Ini bermaksud bahawa semua vendor yang menggunakan AOSP dapat mengakses fitur ini, dan vendor yang belum mengembangkan ciri mod satu tangan dapat memanfaatkan perisian Google.

Satu siri ciri Android 12 baru, dari Smart Autorotate hingga Game Mode Satu siri ciri Android 12 baru, dari Smart Autorotate hingga Game Mode Reviewed by thecekodok on 3:37:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.