Sony menuntut kecacatan pada PS5 DualSense


 Sony menghadapi tuntutan tindakan kelas kerana tidak mematuhi perjanjian jaminan mengenai kecacatan pada Pengawal DualSense Playstation 5 (PS5).

Dalam aduan yang diajukan di daerah selatan New York, Amerika Syarikat pada 12 Februari, raksasa permainan Jepun itu dituduh melanggar undang-undang yang berkaitan dengan penipuan pengguna dan perjanjian jaminan. Mengikut tuntutan undang-undang, DualSense PS5 mempunyai kekurangan yang menyebabkan watak permainan berlegar sendiri walaupun pengguna tidak menggerakkan pengawal kayu bedik.


Lmarc Turner, plaintif utama yang disenaraikan dalam aduan itu, mendakwa bahawa dia telah mengalami masalah dengan DualSense sejak pertama kali PS5 tiba di tangannya pada awal Februari. Namun, setelah menghubungi khidmat pelanggan, Turner mengakui bahawa dia sama sekali tidak ditolong.


Oleh kerana perkhidmatan pelanggan Sony tidak memuaskan dalam menyelesaikan masalah drift pada DualSense, Turner mengambil inisiatif untuk membeli DualSense baru dengan harga $ 69.99 beberapa hari kemudian. Namun, sebenarnya, terdapat kekurangan pada DualSense, kerana pengawal baru mengalami masalah yang sama.


"Seandainya dia tahu tentang kecacatan drift sebelumnya, dia tidak akan membeli PS5, atau setidaknya akan membayar lebih sedikit," tulis keluhan itu seperti dikutip oleh Gizmodo.


Tuntutan itu juga mendakwa bahawa Sony harus menyedari betapa luasnya masalah drift DualSense, terutamanya memandangkan banyak lagi aduan serupa dari pengguna dalam talian, secara peribadi, dan semasa ujian pra-pelepasannya sendiri.


"Kekurangan ini secara signifikan mengganggu permainan dan dengan itu mengganggu fungsi inti pengawal DualSense," baca keluhan itu.


Pengawal DualSense dilancarkan bersama konsol PS5 pada bulan November dengan sambutan hebat setelah habis terjual melalui praorder di mana sahaja.


Tuntutan tersebut menggesa Sony untuk melancarkan penarikan produk yang rosak atau program penggantian percuma untuk menggantikan DualSense yang cacat untuk semua pengguna. Di samping itu, tuntutan itu juga menuntut pembayaran pampasan bagi mereka yang membeli pengawal baru atau kos lain yang dikeluarkan untuk memperbaiki kerosakan.

Sony menuntut kecacatan pada PS5 DualSense Sony menuntut kecacatan pada PS5 DualSense Reviewed by thecekodok on 3:54:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.