Surat Permohonan Kerja Steve Jobs Dilelong Lagi


 Surat permohonan pekerjaan tulisan tangan oleh pengasas Apple Steve Jobs kembali dilelong. Pada lelang sebelumnya, surat ini dijual seharga USD 175 ribu .

Kali ini surat itu dilelong oleh Charterfields, yang mengatakan surat itu ditandatangani oleh Jobs pada tahun 1973, alias berusia empat dekad. Pada lelongan sebelumnya di RR Auction, harga surat ini dibuka pada USD 50 ribu dan akhirnya dijual pada harga USD 175 ribu.


Warna kertas yang pudar muncul, dengan nama Steve Jobs, yang ditujukan kepada Reed Collage yang melamar pekerjaan pada tahun 1973. Tetapi dalam dokumen itu, tidak dituliskan kedudukan pekerjaan apa yang dicari pengasas Apple.



Tidak semua maklumat peribadi ditulis oleh Jobs dalam permohonan pekerjaan. Hanya informasi mengenai nama, alamat, tanggal lahir, maklumat tentang memiliki lesen memandu, akses ke pengangkutan, dan kepakaran yang diungkapkan.


Dalam penjelasan ini, Jobs menekankan pengalamannya dalam komputer dan kalkulator. Juga kepakaran khasnya adalah dalam bidang teknologi elektronik dan kejuruteraan reka bentuk digital.


Surat ini dipercayai ditulis oleh Jobs setelah dia keluar dari Reed College, Portland, Oregon, Amerika Syarikat. Walaupun tidak pasti di mana surat ini dikirim, banyak yang berpendapat bahawa ini adalah surat permohonan Jobs kepada Atari.


Jobs pernah bekerja di syarikat permainan Atari sebagai juruteknik, di mana dia bekerja dengan Steve Wozniak, dan keduanya kemudian mendirikan Apple pada tahun 1976.


"Surat permohonan ini dalam keadaan baik dengan beberapa bahagian yang berkerut, sedikit pudar dan tanda pita yang jelas di sudut atas. Disertakan dengan surat dan sijil kesahihan," tulis Charterfields dalam keterangan lelong.


Lelongan ini akan berlangsung sehingga 24 Februari dengan harga pembukaan 15 ribu pound, jauh lebih rendah daripada harga pembukaan ketika dilelong pada tahun 2018.