Telegram Jadi Aplikasi Paling Banyak Dimuat turun di Seluruh Dunia

 


Didorong oleh lonjakan jumlah pengguna baru di tengah kontroversi mengenai dasar privasi baru WhatsApp, Telegram menjadi aplikasi bukan permainan yang paling banyak dimuat turun di seluruh dunia pada Januari 2021.


Terdapat lebih daripada 63 juta muat turun pada bulan Januari. Angka ini 3.8 kali jumlah muat turun pada bulan yang sama tahun lalu.


India adalah negara dengan jumlah pemasangan Telegram terbesar pada 24%, diikuti oleh Indonesia pada 10%.



Telegram mencapai kedudukan teratas keseluruhan untuk muat turun aplikasi bukan permainan di Google Play Store, bergerak dari kedudukan kesembilan sebelumnya pada Disember 2020.


Aplikasi ini juga termasuk dalam senarai 10 aplikasi (bukan permainan) yang paling banyak dimuat turun di App Store dan segera melonjak ke kedudukan keempat.


Populariti Telegram meningkat secara mendadak setelah WhatsApp mula mengumumkan dasar privasi terbarunya. Sebenarnya, dasar ini disukai oleh kebanyakan pengguna yang mencetuskan perpindahan besar-besaran ke aplikasi sembang lain, salah satunya adalah Telegram.


Menghadapi reaksi keras dari beberapa penggunanya, terutama di India, yang merupakan pasar terbesarnya, WhatsApp telah menangguhkan pelaksanaan dasar privasi baru.