Tidak dipenjara, Jack Ma hanya diberi pelajaran oleh Xi Jinping

 


Setelah kemunculannya beberapa ketika lalu setelah 3 bulan menghilang, nasib Jack Ma masih agak sibuk untuk dibincangkan kerana masih belum ada maklumat mengenai di mana dia berada. Konsensus pemerhati adalah bahawa Jack Ma tidak ditahan oleh pemerintah China, tetapi mungkin hanya diminta untuk mengatakan sedikit.

Menurut anda apa alasan mengapa kerajaan China dan Presiden Xi Jinping tidak menangkapnya? "Dia sangat berharga bagi ekonomi China dan dia begitu sukses sehingga dia tidak tersentuh, tetapi dia melewati pidatonya di Shanghai," kata Richard McGregor, seorang pemerhati dari Lowy Institute.

Ucapan itu dimaksudkan untuk mengecam sistem kewangan China yang sudah ketinggalan zaman, membuat marah pemerintah China dan Xi Jinping. Namun, dipercayai bahawa Jack Ma tidak ditangkap atau dipukul dengan teruk oleh saksi, seperti yang dibuktikan dengan penampilannya. Boleh dikatakan bahawa dia hanya diberi pelajaran.

"Xi Jinping menekan syarikat swasta besar, memastikan mereka bekerja untuk Parti, memastikan mereka tidak terlalu besar. Tidak ada syarikat swasta yang terlalu besar untuk dihukum," tambah Gregor.


Alibaba sedang disiasat oleh pemerintah China atas tuduhan monopoli, begitu juga syarikat Jack Ma, Ant Financial, yang IPO dibatalkan. Namun, itu tidak bermaksud mereka akan lumpuh oleh Xi Jinping.


"Saya rasa Alibaba akan tetap menjadi syarikat besar dan Jack Ma pasti akan tetap menjadi ahli perniagaan yang penting. Tetapi sayapnya telah hilang," kata Gregor.


Dari sebelumnya hampir tanpa peraturan dan berkembang pesat, pemerintah China kini berusaha untuk mengawal raksasa teknologi tetapi tindakan mereka diramalkan tidak terlalu keras.


"Fakta bahawa Semut tidak berpisah dan Jack Ma muncul mengirimkan pesan bahawa negara itu tidak akan membunuh platform dan hartawan perniagaan internetnya, tetapi untuk memastikan mereka melaksanakan agenda negara," kata John Lee, penganalisis kanan di Mercator Institute for China Studies (MERICS).