Tidak seperti Bos Facebook , CEO Snapchat mempembaruan Privasi iPhone baik untuk Pengguna


Tidak seperti Facebook, yang keberatan dengan perubahan privasi iPhone, CEO Snapchat Evan Spiegel menyebut privasi iPhone baik untuk pengguna.


Walaupun begitu, Evan Spiegel mengakui bahawa mengubah privasi iPhone tentu akan memberi kesan kepada perniagaan periklanan.


Kami merasa kami siap untuk perubahan ini. Sejujurnya, perubahan ini sesuai dengan falsafah privasi kami. Sebagai contoh, kami tidak pernah membenarkan penargetan khusus peranti, dan kami selalu mengambil sikap melindungi apabila berlaku pada data pengguna kami," kata Evan Spiegel.


Secara umum kami melihat ini sebagai keseluruhan yang baik untuk pengguna, walaupun ini sedikit sebanyak akan mengganggu pengiklan, kata Spiegel.


Untuk menyasarkan iklan mudah alih dan mengukur sejauh mana keberkesanannya, pemaju dan industri kini sering menggunakan pengecam Apple untuk pengiklan (IDFA), yang merupakan sekumpulan huruf dan angka yang unik pada setiap peranti Apple.


Apabila kemas kini privasi iPhone dilancarkan, pembangun akan dipaksa untuk meminta izin pengguna untuk mengakses IDFA.


Sekiranya sebilangan pengguna tidak membenarkannya, ini akan menjadikan iklan yang disasarkan menjadi kurang berkesan.


Namun, Spiegel tidak mengambil sikap mengenai perkara ini. Sebelumnya, syarikat itu telah memperingatkan para investor dalam laporan penghasilan Q4nya bahawa perubahan Apple akan menimbulkan risiko gangguan pada permintaan iklan.


"Sebab kami menyoroti beberapa perubahan kebijakan yang dibuat oleh Apple adalah kerana mereka akan mempengaruhi kemampuan kita untuk mengukur dan mengoptimumkan iklan secara berkesan di luar Snapchat," kata Spiegel.


Menurutnya, Snapchat sudah bekerjasama dengan Apple untuk mempersiapkan perubahan dan berencana untuk memberi lebih banyak peluang kepada pengiklan untuk menyediakan produk dan perkhidmatan kepada pengguna, melalui Snapchat.


"Faktanya adalah kami mengagumi Apple dan kami percaya mereka berusaha melakukan perkara yang betul untuk pengguna mereka," kata ketua perniagaan Snapchat Jeremi Gorman.


Dia mengatakan bahawa fokus Apple untuk melindungi privasi sejalan dengan nilai Snapchat dan cara ia membangun perniagaannya sejak awal.


"Secara keseluruhan, kami merasa sangat siap untuk perubahan ini. Namun, perubahan pada ekosistem ini biasanya mengganggu dan hasilnya tidak pasti," katanya.


Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Facebook Mark Zuckerberg sebelum ini bertindak balas terhadap perubahan privasi iPhone dengan sangat keras.


Facebook sendiri berulang kali menentang rancangan untuk mengubah privasi iPhone sejak Apple mengumumkannya pada Jun lalu. Facebook berpendapat langkah itu akan memberi kesan besar kepada perniagaan kecil.


"Apple mengatakan bahawa mereka melakukan ini (mengubah privasi) untuk menolong orang. Namun, langkah seperti itu secara jelas mengurangkan kepentingan pesaing mereka," kata Zuckerberg.


"Kami dan yang lain akan memerangi ini pada masa akan datang," kata Zuckerberg.