Tinjauan Google: 7 Perkara Yang Berubah Secara Mendadak Sejak Pandemik


 Laporan Google Year in Search 2020 yang terkini memberikan gambaran menyeluruh mengenai pelbagai trend yang berlaku dalam masyarakat dan industri sejak bermulanya wabak tersebut.

Laporan ini membincangkan lima tema utama yang mempengaruhi landskap pengguna dan disertakan dengan perbincangan mendalam mengenai tujuh industri utama.


2020 penuh dengan cabaran dan ketidakpastian bagi kita semua. Laporan ini memberikan gambaran mengenai trend yang tidak kita lihat dua tahun lalu ketika kita mula menerbitkan laporan Year in Search for Brands.


Melihat ke belakang, laporan Google Year in Search menunjukkan bahawa beberapa sektor utama mengalami perubahan (dalam tempoh satu tahun yang sama dari Nov 2019 - Okt 2020):


Kecantikan dan Penjagaan Badan

Oleh kerana rutin kecantikan menyesuaikan diri dengan yang baru, apa yang dicari pengguna di internet juga berkembang. Cari "bagaimana cara mewarnakan rambut anda sendiri" naik 95% dan "cara mencabut gigi hitam" naik 30%.


Kewangan

Semakin banyak orang meningkatkan pengetahuan mereka tentang kewangan untuk mempersiapkan masa depan. Pencarian yang berkaitan dengan "dana bersama" meningkat 210%, "petua menabung" meningkat 140%, "dana kecemasan" meningkat 140%, dan "membeli emas dalam talian" meningkat 85%.


Makanan dan minuman

Wabak tersebut telah membuat pengguna tinggal di rumah dan memesan makanan atau minuman dari rumah. Pencarian untuk "pesanan penghantaran" meningkat 35%.


Media dan Hiburan

Semakin banyak pengguna beralih ke internet untuk mendapatkan maklumat dan hiburan. Pencarian untuk "permainan" meningkat 210%, "sukan" meningkat 200%, dan "muzik" meningkat 240%.


Membeli-belah

Orang mengelakkan pergi ke pasar raya dan lebih suka membeli-belah dalam talian. Pencarian untuk "produk segar" meningkat 90%, "detergen" meningkat 26%, dan "ergonomi" meningkat 155%.


Teknologi

Orang semakin bergantung pada teknologi untuk menangani pelbagai aspek kehidupan seharian. Pencarian untuk "robot vakum" naik 80%, "webcam" naik 40%, dan "pembersih udara" naik 45%.


Pengangkutan dan Pelancongan

Pelancong hanya melakukan perjalanan ke tempat-tempat menarik yang berdekatan dengan rumah, tetapi masih mahukan pengalaman baru (pencarian untuk "tiket perjalanan terdekat" meningkat sebanyak 90%). Sebaliknya, proses pembelian dan penyelenggaraan kenderaan bermotor juga beralih ke dalam talian: carian untuk "motosikal terpakai" meningkat 11% dan "memperbaharui sim" meningkat 25%.


Semua perubahan ini membuat pengguna beralih ke platform digital untuk mencari jawapan dan maklumat, untuk membantu mereka melalui situasi ini yang berlaku untuk pertama kalinya. Jenama dan pemasar perlu mempelajari dan memahami pandangan mengenai tingkah laku pengguna ketika mereka merancang strategi dan kempen syarikat Kami berharap, laporan terbaru ini dapat memberikan maklumat bahawa banyak jenama perlu membangun semula perniagaan mereka pada tahun 2021


Pendemi COVID-19 telah memicu perubahan pada pelanggan yang cenderung beralih dari luar talian ke dalam talian. Penyesuaikan diri untuk memenuhi keperluan pelanggan, mengubah perniagaannya dengan Digital Show Room di tengah-tengah wabak pada bulan Mac. Digital Show Room dihargai oleh pelanggan dengan peningkatan Trend Carian Google pada tahun 2020. 


Dalam sektor kewangan, COVID-19 mempercepat penggunaan digital, semakin banyak orang mencari maklumat di internet dan beralih ke ruang digital, terutama dalam industri perkhidmatan kewangan.


Google mengesyorkan lima langkah yang dapat diambil oleh jenama hari ini untuk memperbaiki strategi mereka ketika menghadapi wabak:


1. Empati cabaran yang dihadapi oleh pengguna


2. Meningkatkan matlamat jenama


3. Mengkaji norma-norma yang ada dalam industri


4. Menarik pengguna dengan cara yang menarik


5. Fahami bagaimana pengguna berfikir tentang masa depan.