Valve Menolak Permintaan Apple untuk Maklumat mengenai Penjualan Permainan di Steam

 


Apple telah menamakan Valve sebagai induk Steam dalam tuntutan mahkamahnya yang berterusan dengan Epic Games. Apple mengatakan data maklumat penjualan yang dimiliki Steam adalah kunci dalam tuntutan tersebut.


Syarikat dengan logo epal meminta Valve memberikan dokumen yang menunjukkan jumlah penjualan tahunan aplikasi dan produk dalam aplikasi, pendapatan iklan tahunan, penjualan tahunan produk luaran, dan pendapatan tahunan dan pendapatan dari Steam.


Selain itu, ada juga permintaan yang lebih terperinci untuk nama setiap aplikasi di Steam, julat tarikh ketika setiap aplikasi tersedia, dan harga semua pembelian aplikasi dan dalam aplikasi.


Nampaknya, ini melibatkan permintaan maklumat mengenai lebih dari 30,000 permainan, tetapi sejak itu Apple memfokuskan fokus kepada sekitar 600 permainan.


Walaupun begitu, Apple tetap berkeras untuk menerima dokumen mengenai versi produk tertentu dan sejumlah besar maklumat kewangan mengenai perniagaan Valve.


Dikutip dari Mac Rumors, Apple percaya bahawa Steam adalah pengedar permainan digital yang dominan di platform PC dan pesaing langsung ke Epic Game Store. Kerana, maklumat mengenai penjualan dan operasi pasar digital dapat menunjukkan betapa kompetitifnya pasaran pengedaran permainan digital.


Valve enggan memberikan banyak maklumat yang diminta oleh Apple. Mereka mengatakan bahawa mereka telah bekerjasama dalam tahap yang wajar untuk menyediakan dokumen mengenai pembagian hasil, persaingan dengan Epic, kontrak pengedaran Steam, dan banyak lagi.


Namun, Valve menegaskan bahawa permintaan untuk senarai permainan PC selama enam tahun dan penjualan item untuk ratusan permainan pihak ketiga dan maklumat terperinci mengenai permainan dan pendapatan ini adalah sesuatu yang tidak masuk akal.


Syarikat itu juga tidak menerima permintaan Apple untuk penglibatan Valve dalam kes ini kerana Steam bukan pesaing di ruang bergerak.


"Valve bukan Epic, dan Fortnite tidak tersedia di Steam," kata seorang wakil syarikat.


Selanjutnya, Valve menuduh bahawa Apple menggunakan permintaan tersebut sebagai jalan pintas ke sejumlah besar data pihak ketiga yang sensitif secara komersial.


Maklumat luas dan rahsia yang diminta oleh Apple mengenai subset permainan PC yang terdapat di Steam, menurut Valve, tidak menunjukkan ukuran atau parameter pasaran yang relevan dan akan digabungkan.