VLC 4.0 Akan Datang dengan Wajah Baru dan Keselamatan yang Lebih Baik

 


Nama VLC mungkin tidak asing lagi bagi anda penggemar filem, terutamanya pada peranti berasaskan Windows. Ini kerana VLC adalah salah satu pemain video paling popular dengan muat turun mencapai 3.5 bilion.


Jadi bulan ini, VLC bertukar menjadi 20. Dengan usia itu, pemaju VLC merancang untuk mengeluarkan sejumlah kemas kini untuk aplikasi ini.


VLC versi 4.0 dilaporkan hampir selesai pengembangannya. Dan pelepasan untuk versi stabil aplikasi ini akan dilakukan dalam beberapa bulan mendatang.


Melalui kemas kini ini, penampilan VLC dikatakan akan diperbaiki. Selain itu, fitur baru yang akan diperkenalkan adalah Movipedia Project, sebuah layanan yang serupa dengan IMDB tetapi dengan kandungan yang disumbangkan oleh pengguna - serupa dengan Wikipedia.


Versi baru juga akan lebih memfokuskan pada bermain video dari internet, yang bergantung pada sambungan untuk mencari kandungan pihak ketiga. Keselamatan aplikasi ini juga menjadi fokus versi terbaru VLC.


Sebagai tambahan, VLC merancang untuk menyokong pemutaran video di web dan kini sedang mengembangkan versi baru. Untuk melakukannya, pembangun akan memanfaatkan Pemasangan Web dan JavaScript.