Waspadalah terhadap Aplikasi Jahat yang Berpura-pura Menjadi Versi Android Clubhouse

 


Aplikasi sembang audio Clubhouse telah banyak digunakan oleh pengguna peranti iOS. Aplikasi yang memerlukan pengguna untuk menerima jemputan sebelum bergabung belum tersedia di Android.


Kerana eksklusifnya, undangan ke Clubhouse bahkan dijual di kedai dalam talian.


Fenomena aplikasi Clubhouse ini juga menarik perhatian banyak pakar keselamatan.


Ada dua perkara penting di sini, pertama penjualan jemputan dan aplikasi palsu. Kedua-dua senario itu disatukan oleh satu perkara, iaitu keinginan untuk mengeksploitasi kepentingan pengguna platform sosial .


Senario pertama adalah pengewangan dalam skala kecil.


Apa yang lebih serius adalah senario kedua. Penjenayah siber dapat menyebarkan kod berbahaya yang muncul sebagai perisian popular, seperti Clubhouse untuk Android.


Aplikasi palsu ini kemudian dapat melakukan apa yang pengguna izinkan dalam tetapan keselamatan Android.


Contohnya ialah mendapatkan titik lokasi peranti, sama ada kasar atau tepat, merakam audio dan video, mendapatkan akses ke aplikasi pesanan, dan ancaman lain.


Dia mengatakan beberapa muslihat yang tidak biasa juga mungkin.


Contohnya, apabila penjenayah siber melaksanakan keupayaan untuk merakam audio dan fungsi ini dibenarkan pada peranti pengguna.


Penjenayah siber dapat menggunakan rakaman berkualiti tinggi untuk melatih algoritma mesin mereka untuk membuat palsu yang lebih canggih.


Atas sebab ini, cara terbaik untuk menjaga keselamatan adalah dengan selalu mengetahui apa yang dimuat dan mengekalkan tetapan keselamatan yang betul pada telefon pintar pengguna.