Xbox mahu bekerjasama dengan Elon Musk untuk membuat trak ikonik dari permainan Halo

 


Penggemar permainan Halo dari Microsoft mungkin biasa dengan Warthog, kenderaan ikonik dalam permainan. Warthog itu sendiri adalah kenderaan fiksyen yang hadir dalam francais permainan Halo.


Walaupun terhad kepada fiksyen, Xbox merancang untuk membawanya ke dunia nyata. Ini diketahui dari muat naik GM Marketing Xbox, Aaron Greenberg.


Aaron tweet mengundang Elon Musk untuk bekerjasama untuk menjadikan Warthog sebagai kenderaan sebenar.


Tweet tersebut sebenarnya mengalu-alukan tweet Elon Musk, yang sebelumnya telah menjawab satu pertanyaan dari salah seorang netizen. Pada waktu itu, Elon ditanya tentang permainan konsol kegemarannya, dan dia menjawab, "Halo."


Tweet itu kemudian dibalas oleh Aaron untuk mengajak Elon bekerjasama. "Saya rasa ada keperluan untuk kolaborasi Tesla X Halo nanti !? #Cybertruck #Warthog," tweet Aaron.


Aaron juga mengatakan bahawa kerjasama ini adalah impian untuknya dan banyak peminat. Untuk itu, dia mengatakan jika Elon berminat dengan idea ini, dia dapat membicarakannya, dan mungkin ada kolaborasi yang sedang berlangsung.


Elon sendiri belum membalas tweet tersebut. Namun, tweet Aaron itu beralasan, kerana Elon sebagai CEO Tesla telah memperkenalkan kenderaan reka bentuk futuristik yang disebut Cybertruck.


Memandangkan perbualan ini belum diteruskan, tidak pasti sama ada kerjasama ini akan dapat dilaksanakan pada masa akan datang. Oleh itu, sangat menarik untuk menunggu reaksi apa yang akan dilakukan oleh Elon.


Perlu diketahui pada tahun 2019, Tesla akhirnya mengeluarkan pickup pertamanya yang disebut Cybertruck. Reka bentuk pengambilan elektrik ini tidak seperti kenderaan komersial pada amnya.


Memetik dari The Verge, Tesla Cybertruck mempunyai reka bentuk futuristik dan cenderung menyerupai kereta konsep atau kereta dalam filem sci-fi. memang, pickup yang diperkenalkan ini belum menjadi versi pengeluaran besar-besaran.


Kemudian, akan ada perubahan dalam sektor cahaya dan penambahan cermin. Ini tentunya dilakukan untuk membuat Tesla Cybertruck mematuhi peraturan lalu lintas yang berlaku.


Secara fizikal, Tesla Cybertruck mempunyai badan dengan garis dan sudut tegas. Sebenarnya, tidak ada bahagian melengkung yang licin, kecuali roda.


Badan Tesla Cybertruck diperbuat daripada keluli tahan karat yang kelihatan mentah. Selain itu, mereka juga menanamkan kaca tingkap yang diklaim tahan peluru dan dikenal sebagai Armor Glass.


Yang kelakarnya, kaca ini sebenarnya pecah ketika diuji dengan terkena bola besi semasa pelancarannya. Ia tidak hancur berkeping-keping, tetapi retakan masih muncul.


Kesan masa depan kuat di sektor kabin, terutama bahagian depan. Tesla Cybertruck mempunyai papan pemuka minimalis tanpa butang.


Semua ciri dalam kereta ini dapat disesuaikan melalui unit kepala paparan 17 inci. Roda stereng juga kelihatan futuristik dengan reka bentuk berbentuk O.


Tesla Cybertruck mempunyai konfigurasi 6 tempat duduk, 3 depan dan belakang. Reka bentuk bangku juga dibuat agar sesuai dengan sandaran kepala heksagon.


Untuk prestasi, terdapat tiga pilihan motor elektrik yang ditawarkan. Yang pertama adalah Single Motor RWD (roda belakang) dengan pecutan 0-100 dalam masa kurang dari 6.5 saat dan jarak lebih dari 400 km.


Seterusnya terdapat varian Dual Motor AWD (all-wheel drive). Jenis ini mampu bergerak sejauh 480 km dan mempunyai percepatan 0-100 km / j dalam masa kurang dari 4.5 saat.


Sementara itu, jenis tertinggi, Tri Motor AWD mempunyai angka pecutan yang setara dengan kereta sport, 0-100 km / j dalam masa kurang dari 2.9 saat dengan jarak lebih dari 800 km.