5 Cita-cita Elon Musk untuk Memindahkan Manusia ke Planet Mars


 Disusun dari pelbagai sumber, berikut adalah senarai cita-cita Elon Musk untuk mewujudkan penjajahan manusia di Marikh buat masa ini, iaitu:


1. Penjajahan Manusia

Untuk merealisasikan impian mendarat manusia untuk pertama kalinya di Marikh, Boss of SpaceX percaya ia bermula dengan menghantar penerbangan tanpa pemandu ke planet Bumi yang berdekatan.


Sekiranya rancangan itu berjalan mengikut rancangan, dia dengan yakin mengatakan bahawa dia dapat membawa manusia ke Marikh pada tahun 2026. Anggaran ini dibuat berdasarkan jarak antara Bumi dan Marikh yang hampir setiap 26 bulan.


"Sekiranya kita bernasib baik, mungkin empat tahun. Kami ingin menghantar kenderaan tanpa pemandu ke sana dalam dua tahun," kata Elon Musk ketika menerima penghargaan dari Axel Springer pada awal Disember 2020.


Dia juga mengakui bahawa dia akan terbang ke angkasa, mungkin dalam dua atau tiga tahun ke depan. Musk juga ingin menjadikan perjalanan luar angkasa menjadi menyeronokkan dan mengasyikkan kerana perjalanan seperti ini diperlukan untuk kelangsungan hidup manusia, bukan sesuatu yang berisiko.



2. Roket Terbesar di Dunia

Jarak Bumi-Mars yang terdekat adalah sekitar 54.6 juta km, sementara jarak paling jauh adalah 401 juta km. Jarak purata antara dua planet adalah 225 juta km.


Dengan jarak yang begitu jauh, tentunya anda harus menggunakan roket yang kuat. SpaceX sendiri telah mempersiapkan, yang hingga kini terus dikembangkan, iaitu dengan adanya Starship.


Tidak seperti Falcon 9 dan Falcon Heavy, Starship dirancang sedemikian rupa untuk menghantar kargo dan 100 penumpang dalam satu perjalanan ke Mars. Musk membayangkan Starship seperti sebuah kapal terbang komersial, dengan selang waktu pendek antara penerbangan dan satu-satunya perbelanjaan yang dibelanjakan untuk bahan bakar.


Dalam ujian Starship baru-baru ini, roket itu meletup. Tetapi yang terbaru berjaya mendarat untuk pertama kalinya dalam penerbangan ujian ketinggian di Texas, Amerika Syarikat, walaupun hanya beberapa minit selepas itu roket meletup di landasan.


"Tiga kali bernasib baik, seperti kata pepatah. Kami berjaya melakukan sentuhan lembut di landasan pendaratan," kata Jurutera SpaceX John Insprucker.


"Sebagai peringatan, titik penting dari ujian penerbangan hari ini adalah mengumpulkan data mengenai kawalan kenderaan ketika memasuki semula atmosfer, dan kami berjaya menyelesaikannya," lanjutnya.


3. Rancang Hidup di Planet Merah

Musk pernah mencetuskan idea bahawa kehidupan di Marikh pada mulanya akan berlaku di kubah kaca. Ini supaya manusia dapat bertahan hidup di Planet Merah.


"Kehidupan di kubah kaca bermula. Setelah itu, terraforming untuk menyokong kehidupan, seperti di Bumi," kata Elon Musk.



Terraforming adalah proses mengubah atmosfer, suhu atau topografi permukaan planet sehingga persekitarannya serupa dengan yang ada di Bumi. Ramai saintis mengatakan proses seperti ini dapat membantu manusia bertahan di permukaan Marikh.


Tetapi menurut kekasih Grimes, ini menunjukkan bahawa kaedah ini terlalu sukar untuk dilakukan dan mungkin tidak dapat dicapai selama beberapa dekad.


Analisis yang diterbitkan tahun lalu mengatakan bahawa manusia mungkin memerlukan 3.500 hulu ledak nuklear setiap hari untuk meningkatkan tekanan atmosfera Mars ke tahap yang manusia dapat bernafas dan mencairkan es permukaan untuk melepaskan karbon dioksida.


Tetapi ada satu kelemahan rancangan ini: radiasi yang disebabkan oleh letupan nuklear akan menjadikan permukaan Mars tidak sesuai untuk tempat tinggal manusia.



4. Negara Demokrat di Marikh

Elon Musk bukan sahaja bercita-cita tinggi untuk menjajah manusia di Marikh. Seperti di Bumi, dia juga mengusulkan untuk membentuk sebuah negara dengan menghadirkan sistem pemerintahan di Marikh.


Sejauh ini, tidak ada pemerintah di Bumi yang berkuasa untuk menuntut atau menuntut kedaulatan ke atas Marikh. Oleh itu, jika terdapat perselisihan di planet ini, ia diselesaikan berdasarkan prinsip autonomi dengan niat baik.


Musk mencadangkan agar pemerintah di Marikh diperlihatkan melalui sistem demokrasi, di mana para pemimpin dipilih secara langsung untuk menjadi wakil rakyat.


"Saya rasa itu lebih baik kerana demokrasi langsung mempunyai peluang rasuah yang jauh lebih rendah daripada demokrasi perwakilan," kata Musk.



5. Meninggal Dunia di Dream Planet

Sebagai tokoh yang secara agresif menjajah manusia di Marikh, Musk menyimpang dari keinginannya untuk mati di Marikh.


Lelaki berusia 49 tahun ini menjelaskan alasannya, kerana dalam 500 juta hingga satu miliar tahun, Matahari kita akan mengembang dan memanaskan Bumi, menjadikannya tidak dapat dihuni.


Elon Musk menjelaskan bahawa dia ingin mengambil bahagian dalam misi Mars dan tinggal di sana selama-lamanya. Dia berharap syarikat-syarikat yang diasaskannya di Bumi dapat bertahan tanpanya.


Ketetapan bos Tesla, SpaceX dan The Boring Company sangat besar. Sudah lama Elon Musk mengatakan bahawa dia tidak pernah berharap untuk kembali ke Bumi setelah misi ke Marikh. Yang pasti, dia mahukan teknologi roket cukup baik untuk membawanya ke sana dengan selamat.


"Saya memberitahu anda bahawa saya mahu mati di Marikh," katanya.

5 Cita-cita Elon Musk untuk Memindahkan Manusia ke Planet Mars 5 Cita-cita Elon Musk untuk Memindahkan Manusia ke Planet Mars Reviewed by thecekodok on 12:27:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.