8 Filem Fiksyen Sains yang Disyorkan di Bertemakan Planet Marikh

 


Dari sekian banyak filem ruang angkasa, Planet Mars sering menjadi pilihan untuk tempat tersebut. Terdapat banyak filem dengan tema fiksyen ilmiah yang menghidupkan Planet Mars.

Bukan hanya sebagai media hiburan, kadangkala filem memperlihatkan rasa ingin tahu seseorang terhadap sesuatu. Walaupun nampaknya filem ini dibumbui dengan beberapa peristiwa yang sedikit dibesar-besarkan.


Bagi anda yang ingin tahu mengenai gambar Planet Mars, anda boleh menonton beberapa filem yang disyorkan yang telah diringkaskan dari Rotten Tomatoes. Berikut adalah 8 filem fiksyen ilmiah dengan tema Planet Mars:



1. The Space Between Us (2017)


Filem ini mengisahkan tentang manusia pertama bernama Gardner Elliott yang dilahirkan di Marikh. Pada masa itu, ibu, yang merupakan angkasawan, baru menyedari bahawa dia hamil, dan akhirnya Gardner dilahirkan di Marikh, yang dikelilingi oleh para saintis.


Walaupun Gardner dapat menyesuaikan diri dengan hal-hal yang berkaitan dengan teknologi, tetapi jauh di lubuk hati, dia merasa kesepian. Kesunyian lega ketika bertemu dengan rakan sembang bernama Tusla. Perjalanan mereka berdua bermula setelah Gardner turun ke Bumi untuk mencari siapa ayahnya.


2. The Martian (2015)


Bermula dari ekspedisi yang tidak berjalan sesuai dengan rencana di Planet Mars, menyebabkan salah seorang angkasawan bernama Mark Watney (Matt Damon) terpaksa meninggalkan rakan-rakannya. Ini dilakukan setelah dia didakwa meninggal dalam ribut ganas.


Filem ini akan menceritakan bagaimana dia dapat bertahan di Marikh, dengan sedikit bekalan. Mark mesti menggunakan akal dan jiwanya untuk bertahan di planet bermusuhan ini, sehingga rakan-rakannya kembali untuk menyelamatkannya.


3. The Last Day on Mars (2013)


Mengisahkan tentang misi sekumpulan angkasawan yang pertama kali datang ke Marikh. Diketuai oleh Vincent Campbell, dia dan kru bersiap untuk mengakhiri misi mereka di planet merah setelah enam bulan melakukan penyelidikan.


Pada hari terakhir sebelum meninggalkan Mars, kejadian yang tidak dijangka berlaku. Seorang kru menemui tanda-tanda kehidupan di planet ini. Tetapi sayangnya, kehidupan ini dijumpai melalui bakteria yang menggunakan makhluk hidup sebagai tuan rumahnya. Kejadian berbahaya ini memerlukan Vincenet Campbell dan seluruh kru untuk segera melarikan diri.


4. John Carter (2012)


John Carter adalah seorang veteran Perang Saudara yang secara misterius melakukan teleport ke planet merah, Mars. Apabila dia bangun, dia mesti bertemu dengan makhluk setinggi 12 kaki yang dijuluki Tharks, dan harus bersedia menjadi tawanan mereka.



Setelah berjaya melarikan diri, John bertemu dengan Dejah Thoris, Puteri Helium, di mana pertemuan itu menyedari bahawa ada perang antara orang Martian. John juga menyedari bahawa bukan Tharks yang disebut sebagai 'The Evil One'. Filem ini akan membawa John Carter sebagai orang asing yang menjadi penyelamat orang asli.


5. Mars Needs Moms (2011)


Filem ini memfokuskan pada seorang budak lelaki berusia sembilan tahun bernama Milo, yang mempunyai banyak aktiviti seperti menonton filem, membaca komik dan sebagainya. Namun Milo merasa bosan dengan semua omelan dari ibunya, kerana dia harus membuat beberapa kerja rumah.


Tetapi setelah dia menyatakan bahawa hidup akan lebih menyenangkan tanpa ibunya, makhluk dari planet Mars datang untuk menculiknya. Dia juga menyelinap ke kapal angkasa untuk menyelamatkan ibunya.


6. Doom (2005)


Perjalanan mengenai pasukan marinir angkasa yang dikenali sebagai Rapid Response Tactical Squad, yang diketuai oleh Sarge, dihantar ke sebuah pusat sains di Mars setelah berlaku pelanggaran. Mereka mengetahui bahawa amaran itu muncul setelah subjek ujian, pembunuh besar-besaran yang secara tidak sengaja disuntik dengan DNA asing.


Orang asing akhirnya bebas dan mula membunuh orang. Dr. Grimm, sebagai anggota pasukan Reaper, memberitahu bahawa kromosom dapat mengubah manusia menjadi raksasa dan yang buruk dapat disebarkan dengan mudah.


7. Red Planet (2000)


Pada tahun 2025 Bumi adalah tempat berpenduduk padat dan tercemar. Ini telah menyebabkan para saintis membuat keputusan untuk mempersiapkan Marikh sebagai tempat kehidupan manusia. Ekspedisi itu dilakukan dengan alga penghasil oksigen untuk menampung kehidupan mereka.



Sayangnya, ekspedisi yang berjalan lancar, tiba-tiba menghadapi masalah yang menyebabkan tahap oksigen turun secara mendadak. Cabaran Kate Bowman dan anak kapal juga datang ketika mereka tidak menemui orbit yang selamat, tetapi ribut ion merosakkan sistem elektrik dan komputer kapal. Memerlukan lima orang untuk melarikan diri dengan roket dan melakukan pendaratan kasar di Marikh. Mereka hanya mempunyai 24 jam sebelum oksigen habis.


8. Total Recall (1990)


Penonton akan disajikan dengan petualangan Douglas قائد (Arnold Schwarzenegger) sebagai pekerja pembinaan pada tahun 2084 yang merasa bosan dan bermimpi mengunjungi Planet Mars.


Dia mengunjungi Rekall, sebuah syarikat yang menanamkan ingatan palsu ke otak orang-orang, untuk mengalami sensasi Mars tanpa harus pergi ke sana. Tetapi satu prosedur menjadi salah ketika قائد mendapati bahawa seluruh hidupnya sebenarnya adalah ingatan yang salah, dan orang-orang yang menanam kenangan palsu sekarang menginginkannya mati.


Pada hujung minggu, yang mana satu anda berminat untuk menonton?

8 Filem Fiksyen Sains yang Disyorkan di Bertemakan Planet Marikh 8 Filem Fiksyen Sains yang Disyorkan di Bertemakan Planet Marikh Reviewed by thecekodok on 6:13:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.