Adakah ini skrin untuk iPhone 13?

 


Apple dijangka akan mengeluarkan iPhone baru pada akhir 2021, biasanya pada bulan September. Kini terdapat khabar angin mengenai layar yang akan digunakan pada iPhone.

Laporan dari media Korea Selatan bahawa iPhone (mungkin disebut iPhone 13) akan menggunakan panel dari Samsung. Tepatnya, panelnya adalah jenis LTPO dan mempunyai kadar penyegaran 120Hz.


LTPO adalah panel paparan yang menggunakan tenaga lebih sedikit daripada panel biasa. Pengurangan penggunaan daya ini diperlukan jika Anda menggunakan layar dengan kecepatan penyegaran 120Hz, yang menggunakan lebih banyak daya daripada layar dengan tingkat penyegaran yang lebih rendah.



Apple sebelum ini menggunakan panel LTPO, iaitu di Apple Watch. Penggunaan panel ini memungkinkan mereka untuk menyediakan fitur yang selalu dipamerkan, sehingga penggunaan daya yang lebih tinggi dapat diimbangi dengan penggunaan panel LTPO.


Mengenai penggunaan layar dengan tingkat penyegaran yang tinggi, Apple bisa dibilang tertinggal dari berbagai pengeluar telefon Android, yang telah mulai menggunakan layar dengan kadar penyegaran 90Hz dan lebih tinggi, bahkan pada ponsel jarak jauh.


Sebenarnya, Apple sudah menggunakan skrin 120Hz ini pada iPad Pro, yang mereka namakan ProMotion. Yaitu ciri yang pada dasarnya adalah kadar penyegaran tinggi yang adaptif, alias menampilkan kadar penyegaran mengikut aplikasi yang sedang dibuka.


Berbanding dengan layar 60Hz, skrin 120Hz (atau lebih) dapat memaparkan gambar animasi yang lebih lancar dan lebih realistik. Selain itu, pada peranti yang dimaksudkan untuk menggambar atau menulis menggunakan stylus, kadar penyegaran yang tinggi ini akan mengurangkan kesan kelewatan ketika menggaru stylus di layar.


Walaupun digunakan untuk bermain permainan, layar dengan kadar penyegaran yang tinggi tentu dapat memaparkan gambar dengan bingkai lebih tinggi sesaat (fps), tentu saja, dengan syarat 'otak' peranti juga mampu memproses grafik.

Adakah ini skrin untuk iPhone 13? Adakah ini skrin untuk iPhone 13? Reviewed by thecekodok on 6:42:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.