Adobe Melancarkan Photoshop untuk Mac M1


 Adobe akhirnya mengeluarkan Photoshop untuk macOS yang berjalan pada peranti Mac dengan cip M1, dengan prestasi yang dijanjikan akan meningkat 1.5 kali ganda berbanding versi sebelumnya.

Sebelum ini, Photoshop sudah dapat berjalan pada peranti M1, tetapi tidak berjalan secara asli, sebaliknya menggunakan Rosetta 2 yang berfungsi sebagai 'penterjemah'.


Aplikasi yang dijalankan secara asli mestilah lebih pantas, atau sekurang-kurangnya lebih cekap kuasa. Dan menurut Adobe, Photoshop versi M1 berjalan 1.5 kali lebih pantas daripada Photoshop pada peranti generasi sebelumnya.


Tuntutan ini didasarkan pada pengujian dalam sejumlah ujian mengenai beberapa aspek, seperti membuka dan menyimpan fail, menjalankan penapis, melakukan operasi berat seperti Isi-Isi Kandungan-Isi dan Subjek Pilih.


Sebilangan ujian ini, menurut adobe, terasa lebih ketat daripada sebelumnya, dan ada juga yang merasa lebih tegas.


Namun, Adobe juga mengakui bahawa Photoshop yang dikeluarkan untuk M1 tidak sama persis dengan Photoshop untuk peranti x86. Namun, mereka mengakui bahawa mereka akan terus meningkatkan prestasi aplikasi unggulan mereka.


Sejumlah ciri belum tersedia dalam Photoshop versi M1, seperti Edit Dokumen Awan dan Penyegerakan Pratetap. Adobe berjanji akan mengemas kini aplikasinya tidak lama lagi, dan mereka tidak menyertakan fitur ini kerana mereka tidak mahu menunggu lama untuk membawa Photoshop di Mac M1.


Selain Photoshop untuk M1, Adobe juga menghadirkan fitur Super Resolution untuk Adobe Camera Raw Plugin, yang menggunakan AI untuk meningkatkan resolusi gambar.


Mereka juga meningkatkan prestasi Photoshop di iPad, termasuk menampilkan fitur Sejarah Versi Dokumen Awan dan kemampuan memproses Dokumen Awan walaupun di luar talian.

Adobe Melancarkan Photoshop untuk Mac M1 Adobe Melancarkan Photoshop untuk Mac M1 Reviewed by thecekodok on 3:13:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.