Akaun ICloud Dikunci Kerana Nama Belakang, Kenapa?

 


Seorang wanita bernama Rachel True mengeluh kerana tidak dapat mengakses akaun iCloudnya selama enam bulan terakhir, nampaknya kerana nama belakangnya. Inilah penjelasannya.

True memberitahu kejadian ini melalui akaun Twitternya, yang mengatakan bahawa akaun iCloudnya tidak dapat diakses, dan nampaknya Apple tidak dapat menyelesaikan masalah ini selama enam bulan terakhir.


"Ini nampaknya masalah pengekodan Apple - bukan perkakasan (masalah)," tulis True di akaun @RachelTrue.



Dalam catatan ini True juga menyiarkan tangkapan layar yang menunjukkan mesej masalah yang muncul ketika dia cuba mengakses akaun iCloudnya, yang berbunyi, "Kesalahan jenis: tidak dapat menetapkan nilai` true` ke properti `lastName`".




Agaknya, masalah ini berlaku kerana sistem backend Apple mengenali nama belakang 'True' sebagai sebahagian daripada kod, seperti 'true' dan 'false'. Inilah yang (mungkin) menyebabkan akaun iCloudnya tidak dapat diakses selama berbulan-bulan.


Benar juga meneruskan keluhannya, kerana selama enam bulan terakhir dia tidak berjaya mendapatkan penyelesaian dari Apple. Hanya setelah dia memposting masalah di akaun Twitternya, dia mendapat harapan untuk menyelesaikan masalah itu.


Harapan itu datang dari Arun Gupta, yang mengaku sebagai sebahagian daripada pasukan pengembangan iCloud, yang meminta True untuk menghantar pesanan peribadi alias DM untuk menyelesaikan masalah ini.


Dia juga mengucapkan terima kasih kepada netizen yang membalas tweetnya, dan menguatkan masalah yang berlaku dengan akaun iCloudnya.




Walaupun memang banyak dari balasan tweetnya, tidak jarang ada yang memberikan penyelesaian yang tidak serius, alias bergurau. Salah satunya adalah tweet yang mengatakan bahawa penyelesaian tercepat untuk masalah ini adalah dengan menikah, dan menukar nama belakangnya menjadi nama belakang suaminya. Selagi nama belakang suaminya bukan 'Null'.




Kisah nama belakang yang menjadi masalah dalam sistem komputer ini bukanlah kali pertama perkara ini berlaku. Pada tahun 2015 dan 2016 Wired dan BBC telah menulis kisah serupa, iaitu nasib orang yang mempunyai nama 'unik' dalam bahasa pengaturcaraan.


Contohnya ialah Jennifer Null, yang diberitahu oleh BBC. Sebelum berkahwin, Jeniffer sudah diperingatkan oleh bakal suaminya. Itulah masalah yang boleh timbul jika dia menggunakan nama belakang Null.


"(Masalah) segera timbul setelah saya menukar nama dan membeli tiket kapal terbang," kata Jennifer ketika itu.


Apabila dia cuba membeli tiket kapal terbang secara dalam talian, dia mendapat mesej ralat di hampir semua laman web. Sebilangan besar laman web ini menulis pesan yang sama, iaitu, Jennifer diasumsikan telah membiarkan ruangan nama belakang kosong, dan dia diminta untuk mengisinya.


Masalah ini serupa dengan yang berlaku pada Rachel True. Di mana perkataan 'null' dianggap sebagai bahagian bahasa pengaturcaraan, iaitu kosong. Hasilnya, setiap kali Jennifer mengisi ruangan dengan nama belakang, ia dianggap kosong.

Akaun ICloud Dikunci Kerana Nama Belakang, Kenapa? Akaun ICloud Dikunci Kerana Nama Belakang, Kenapa? Reviewed by thecekodok on 9:02:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.