Aplikasi Scam Menerima USD400 Juta dari Google Play dan App Store


 Apple dan Google sering menyebut perlindungan di gedung aplikasi masing-masing, Google Play Store dan App Store. Namun, sebenarnya, ramai pengguna masih memuat turun aplikasi tidak rasmi.

Aplikasi tidak rasmi inilah yang memberi peluang untuk masuknya aplikasi penipuan dan perisian hasad dengan menyamar sebagai aplikasi asli.


Dilaporkan oleh  Ubergizmo, kajian terbaru dari Avats menunjukkan bahawa aplikasi tersebut telah menghasilkan lebih dari USD 400 juta  untuk para pembangunnya.


Sudah tentu, nominal ini banyak wang. Itulah sebabnya banyak aplikasi penipuan ini wujud dan terus wujud hingga kini.


"Nampaknya sebahagian strategi fleeceware adalah untuk menargetkan pengguna yang lebih muda melalui tema yang menyenangkan dan iklan yang menarik di rangkaian sosial yang popular dengan godaan pemasangan percuma. Pada masa ibu bapa mengetahui terdapat pembayaran mingguan, fleeceware sudah menarik sejumlah besar uang , "kata Avast.


Aplikasi Fleeceware juga tidak dianggap malware kerana mereka adalah aplikasi yang sah, kecuali mungkin oleh beberapa mekanisme penipuan untuk mendorong pembelian dalam aplikasi.


Sukar untuk mengetahui aplikasi mana yang merupakan perisian fleeceware dan mana yang tidak. Oleh itu, lebih baik anda mencubanya sebelum melakukan sebarang pembelian.

Aplikasi Scam Menerima USD400 Juta dari Google Play dan App Store Aplikasi Scam Menerima USD400 Juta dari Google Play dan App Store Reviewed by thecekodok on 4:53:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.