Apple Dituduh Eksploitasi Pembangun Kecil

 


Pembangun aplikasi FlickType menuduh Apple mengeksploitasi pemaju kecil dengan membiarkan banyak aplikasi palsu berkeliaran.

FlickType adalah aplikasi papan kekunci QWERTY untuk Apple Watch, dan menurut Kosta Eleftheriou - pembangunnya, Apple membiarkan aplikasi klon FlickType beredar di App Store.


Menurut Eleftheriou, aplikasi tiruan ini tidak berfungsi sama seperti FlickType, sebenarnya, dalam beberapa kes, ia tidak berfungsi sama sekali. Tetapi aplikasi klon itu dibenarkan untuk berkeliaran, bahkan popularitasnya melambung tinggi kerana memanfaatkan iklan dan ulasan palsu.



Akibatnya, pendapatan FlickType, menurut Eleftheriou, benar-benar menurun, dan juga peringkatnya di App Store yang lebih rendah daripada aplikasi palsu. Menurutnya, Apple memang sudah mulai menyerbu aplikasi palsu, namun upaya tersebut dianggap kurang.


Kini Eleftheriou bergabung dengan sejumlah politisi, pengguna, syarikat teknologi dan lain-lain, yang menuduh Apple memonopoli melalui App Store, yang dirancang untuk 'memeras' pengguna agar membayar lebih banyak untuk aplikasi.


Eleftheriou juga mengaku telah didekati oleh Randy Marsden, Ketua Teknologi Papan Kekunci Mudah Alih di Apple, yang ingin memperoleh FlickType, sehingga dapat dimasukkan dalam QWERTY asli untuk Apple Watch.


Namun, tawaran itu ditolak oleh Eleftheriou, dan Marsden kemudian membuat Swype. Bukan hanya itu, Apple kemudian menolak untuk membuang aplikasi palsu dan palsu dari App Store.


Dalam tuntutan mahkamahnya, Eleftheriou menuduh Apple berfikir akan menyerah dan menjual FlickType dengan harga rendah jika aplikasi klon dibiarkan berkeliaran. Malah Apple dikeluarkan dari App Store dan menolak varian FlickType lain yang mempunyai ciri tambahan.


Dalam catatan penolakan Apple, FlickType dianggap telah menjadikan Apple Watch menjadi papan kekunci, sesuatu yang bukan tujuan asal Apple Watch.


Pada masa yang sama, Apple mengizinkan aplikasi bernama Shift Keyboard diluncurkan di App Store. Akhirnya, setelah beberapa bulan berunding, FlickType dibenarkan kembali ke App Store. Namun, selama itu, Apple dianggap merugikan FlickType.


FlickType sendiri sebenarnya menjadi aplikasi berbayar paling popular di App Store, dengan pendapatan mencecah USD 130 ribu pada bulan pertama. Namun, popularitinya terus menurun kerana banyaknya aplikasi klon di App Store, dan aplikasi tersebut menggunakan kaedah underhand untuk mengalahkan populariti FlickType.


"Apple tidak melakukan apa-apa selain daripada membuat peraturan yang melarang persaingan tidak adil seperti ini," tulis Eleftheriou dalam tuntutannya.


Eleftheriou adalah pemaju veteran untuk aplikasi papan kekunci. Sebelumnya dia terlibat dalam pembuatan papan kekunci Fleyksy, yang terkenal sebagai papan kekunci untuk menaip terpantas di layar sentuh.


Pasukan pengembangan Fleksy kemudian dijual kepada Pinterest, tetapi Eleftheriou tidak terlibat di dalamnya. Dia enggan bergerak dan tidak menerima pampasan berjuta-juta dolar, dan memilih untuk mengembangkan papan kekunci Apple Watch pertama.

Apple Dituduh Eksploitasi Pembangun Kecil Apple Dituduh Eksploitasi Pembangun Kecil Reviewed by thecekodok on 4:21:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.