Apple Melancarkan iOS 14.4.2 dan 12.5.2 untuk Menutup Jurang Keselamatan

 


Apple melepaskan kemas kini iOS untuk iPhone, iPad, dan watchOS untuk Apple Watch. Pelepasan ini adalah untuk memperbaiki lubang keselamatan dalam sistem operasi.

Kemas kini adalah iOS 14.4.42 untuk iPhone dan iPad dan watchOS 7.3.3 untuk Apple Watch. Kemas kini termasuk memperbaiki kerentanan WebKit, yang menurut Apple sering dieksploitasi baru-baru ini.


Bukan hanya iOS yang dikemas kini terkini, tetapi juga iOS 12, 12.5.2 tepat untuk iPhone 6, 5s, iPad Mini generasi ke-3, dan iPod Touch generasi ke-6, yang juga dilancarkan untuk menambal lubang keselamatan.



Menurut Apple, terdapat celah di WebKit yang menyebabkan laman web penyangak mengaktifkan skrip silang laman web sewenang-wenangnya. Ini disedari oleh Apple, yang menyebut kelemahan ini sering dieksploitasi.


Kehadiran kemas kini OS ini muncul sebelum pelepasan kemas kini utama untuk iOS, iaitu iOS 14.5, yang kini masih dalam versi beta untuk pembangun. Pelancaran iOS 14.5 kepada umum nampaknya berlaku pada bulan April.


Di iOS 14.5 itu sendiri, ada sejumlah fitur tambahan, salah satunya baru-baru ini dibincangkan adalah kemampuan membuka kunci iPhone menggunakan Apple Watch, terutama ketika pengguna memakai topeng di mana Face ID tidak dapat berfungsi.


Kemudian ada juga Transparansi Pelacakan Aplikasi, yang mengharuskan aplikasi meminta izin sebelum berkongsi informasi pengguna dengan pihak ketiga.


Apple juga akan menghadirkan 217 emoji baru pada 14.5, mengikuti format Emoji 13.1, yang diluluskan oleh konsorsium Unicode pada tahun 2020 dan akan dilancarkan kepada pengguna iPhone pada musim panas ini.


Untuk emoji baru, Apple menambahkan tiga variasi senyuman baru: wajah yang menghela nafas, wajah dengan mata spiral, dan wajah yang ditutupi awan. Terdapat juga dua emoji jantung baru yang menunjukkan hati yang terbakar dan hati yang dibalut dengan pembalut.


Beberapa emoji yang ada juga telah diubah oleh Apple, salah satunya emoji jarum suntik. Sebelumnya, emoji jarum suntik ini diisi dengan cairan merah atau darah kerana melambangkan pendermaan darah dan vaksinasi.

Apple Melancarkan iOS 14.4.2 dan 12.5.2 untuk Menutup Jurang Keselamatan Apple Melancarkan iOS 14.4.2 dan 12.5.2 untuk Menutup Jurang Keselamatan Reviewed by thecekodok on 7:33:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.